Дисидентський рух: мирний спротив імперії та битва характерів

Вчитель історії Євгеній Шелест про:

  • значення терміну "дисидент"
  • три етапи дисидентського руху в Україні після війни
  • циклічність історії: як рівно через сто років після громадівців та народовців вже дисиденти боролись із імперією за мову, державність, справедливість та культуру
  • як пропаганда прищепила громадськості, що СРСР - правова і справедлива держава, тож вже у 60-их роках таємні арешти викликали протести
  • чому відродження 60-их років називають "задушеним"?
  • Українська Гельсінська група

Запитання на засвоєння:

  1. Які були головні методі спротиву чи боротьби дисидентів?
  2. В чому ви бачите прояви неосталінізму на прикладі боротьби радянської влади з дисидентами?
  3. Спробуйте навести паралелі між діячами українського руху ХІХ ст., та українськими дисидентами радянських часів.

НАПИСАТИ ЕСЕ

Напиши есе на тему "Чому варто захищати права людини?". Ми дамо фідбек, без жодних оцінок. Розмір теж не регламентуємо.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Кримськотатарський національний рух
25 Липня 2023
Ната Чорна
Детальніше

Вчителька історії Ната Чорна про:

  • кримських татар як корінний народ України
  • історію Кримського півострова та традицію автономності цього краю
  • кримськотатарський національний рух, його витоки та етапи
Депортація кримських татар
21 Липня 2023
Антоніна Макаревич
Детальніше

Вчителька історії Антоніна Макаревич про:

  • як Росія століттями вимивала ідентичність корінних мешканців, гнала їх з рідної землі, а замість них приводила сіру покірну масу
  • чому зараз кримські татари у Криму – меншість, хоча у 1783 році їх було 92%
  • депортація кримських татар 1944 року, під час якої загинули близько 8 тисяч людей

Подивитися і почитати

  1. Проєкт “Рідний Крим” від Ukraїner
  2. Фільм Ахтема Сеітаблаєва “Хайтарма”
  3. Кримський інжир. Чаїр : антологія / укладачі Алім Алієв, Анастасія Левкова. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2021. – 632 с.

Завдання до уроку

Прочитайте уривки з творів і дайте відповіді на запитання.

Уривок №1

«…Зима. Я, солдат переможної армії, повертався з фронту. Проїхав чи не половину світу. І побачене мене шокувало. Будинки, дороги, школи й театри, прекрасні до війни, лежали в руїнах. Люди, яких я зустрів, були охоплені страхом, болем, самотністю, злиднями й великою бідою... Я повинен був повернутися додому. Мене обіцяла зустріти моя Сафіє. Вона повернула б до мене своє білосніжне осяйне обличчя і радісно усміхнулася дивлячись великими, як море, блакитними очима. І два грайливих завитки з-під хустини, як і раніш, зачарували б мене. Вона одразу покликала б наших дітей. «Сулеймане, ось твої сини - живі та зда. рові. Я виконала свою обіцянку», - сказала б вона. Але не скаже. Ніколи більше не зможе нічого сказати...

Я забрав тоді його з інтернату просто тому, що це був мій обовʼязок. Поки я воював, мій маленький хлопчик, потім моя Сафіє, мій будинок, моя земля - все зникло. Я пішов не на той фронт, я неправильно бився. Я воював у лавах радянської армії, та не зміг захистити те, що дійсно потрібно було захищати. Тож був приречений програти. Ніхто не переміг у цій війні. Жорстока образа душила моє серце, гнів і сум роздирали свідомість».

Ельмаз Юнусова «Гіркі спомини»

Кримський інжир. Чаїр : антологія / укладачі Алім Алієв, Анастасія Левкова. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2021. – 632 с.

Уривок №2

«Ще вчора уявляв себе на борту літака, а сьогодні моє бажання здійснилося. Покійні батьки лише мріяли про повернення, та доля подарувала його нам.

Я дуже шкодую, що вони передчасно пішли в засвіти – батьки, брати, сестра, тисячі співвітчизників. І не побачили цих днів. Як же це прикро й несправедливо! Більшість людей у літаку – це депортовані пів століття тому хлопчики й дівчатка, які потрапили під колесо історії і залишилися живими... Тепер вони дорослі люди.

Як нас зустрінуть? На відібраній у нас Батьківщині в наших оселях мешкають зайди. Звісно, вони не хочуть, щоб ми поверталися. Вони нас не чекають. Але ми все ж мусимо повернутися. Людина, що живе без Батьківщини, подібна до листка, відірваного від дерева. Куди вітер подує, туди й летить.

Заледве встав із місця й пішов слідом за пасажирами, які звільняли салон літака. Ось я на землі. Зробив кілька кроків, опустив-ся на коліна і тричі поцілував її, рідну... І не я один. Інші теж відчували те саме. Всі плакали. Якийсь сивобородий літній чоловік лягає обличчям вниз, намагаючись обійняти землю, і починає ридати вголос, як дитина».

Таїр Халілов «Украдена Батьківщина»

Кримський інжир. Чаїр : антологія / укладачі Алім Алієв, Анастасія Левкова. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2021. – 632 с

Запитання

  1. Про які історичні події розповідається у творах?
  2. Коли відбулися описані події?
  3. Який аспект висвітлили письменники?
  4. Поміркуйте, якою може бути мета написання цих творів?
Відновлення незалежності України. Чому не можна "Перебудувати" імперію

Учитель історії Владислав Штегельський про те:

  • як совєцькі керівники намагались зберегти СРСР і чому ці спроби стали провальними
  • як відроджувався український рух, і до чого тут студенти
  • в яких умовах була проголошена Незалежність України

Питання для самоперевірки:

  1. Як ви думаєте, в чому полягали основні прорахунки совєцького керівництва під час реалізації реформ?
  2. Визначте прояви відродження українського руху в період “перебудови”.
  3. Кожного року, 24 серпня українці святкують День Незалежності. Натомість країни Балтії святкують “День відновлення Незалежності”. Як ви думаєте, чи варто нам також назвати свято “День відновлення Незалежності”? Спробуйте звернутись до думок істориків і навести аргументи за та проти.
Інтеграція України в європейський та світовий економічний простір: виклики і відповіді

Вчителька історії Антоніна Макаревич:

  • якою була українська економіка на початку незалежності у 1991 році, коли джинси, жуйка, снікерс і склянка були недосяжною для більшості розкішшю в СРСР
  • що таке приватизація в 90-х та чому це призвело до створення олігархів
  • яким був вплив росії на українську економіку
  • Україна стає членом МВФ, вводить гривню, ЄС визнає нас країною з ринковою економікою
  • Єдиний економічний простір та тузлинська криза
  • Помаранчева революція 2004 року
  • вступ України до Світової організації торгівлі у 2008 році
  • Революція Гідності 2014 року
  • Угода про асоціацію між Україною та ЄС

НАПИСАТИ ЕСЕ

Прочитай уривок зі статті на "Урядовому порталі" про Угоду про асоціацію між Україною та Європейським Союзом. Напиши есе, чому про угоду написано саме так. Поміркуй, чи погоджуєшся зі значенням угоди, як його подано у статті? Наведи кілька аргументів на підтвердження своєї думки.

"Угода про асоціацію за своїм обсягом і тематичним охопленням є найбільшим міжнародно-правовим документом за всю історію України та найбільшим міжнародним договором з третьою країною, коли-небудь укладеним Європейським Союзом. Вона визначає якісно новий формат відносин між Україною та ЄС на принципах «політичної асоціації та економічної інтеграції» і слугує стратегічним орієнтиром системних соціально-економічних реформ в Україні. Передбачена Угодою поглиблена та всеохоплююча зона вільної торгівлі між Україною та ЄС визначатиме правову базу для вільного переміщення товарів, послуг, капіталів, частково робочої сили між Україною та ЄС, а також регуляторного наближення, спрямованого на поступове входження економіки України до спільного ринку ЄС."

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Уроки Другої світової війни. Повоєнна карта світу
2 Липня 2023
Марія Воротило
Детальніше

Учителька історії Марія Воротило про:

  • завершення війни в 1945 році
  • країни-переможці та ті, що програли
  • утворення двополярного світу: з одного боку СРСР, зі своєю приватизованою перемогою і принципом “у нас всі однаково щасливі та бідні”, а з іншого – США з "планом Маршалла"
  • поділ Німеччини на ФРН (Федеративну Республіку Німеччини) та НДР (Німецьку Демократичну Республіку)
  • більшість українців починають жити на території однієї держави – УРСР
  • 1960 рік, “Рік Африки”

НАПИСАТИ ЕСЕ

Довгий час ми всі були впевнені, що всі засвоїли уроки Другої світової. Але 2022 рік кинув виклик цьому. Враховуючи останні події, опиши, на твою думку, який саме урок Другої світової засвоїла кожна провідна сучасна країна. Ми дамо фідбек на твоє есе.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Україна в умовах системної кризи СРСР: черги як стиль життя. Криза совєцької економіки очима звичайних громадян

Учитель історії Владислав Штегельський на прикладі повсякденного життя українців розбирається в тому:

  • якою була економічна система в період “застою”
  • якими були ознаки кризи совєцького ладу, і чому він був приречений

Питання для самоперевірки

  1. Спробуйте визначити головні ознаки кризи совєцького ладу
  2. Щоб ви запропонували, щоб подолати ці кризові явища?

НАПИСАТИ ЕСЕ

Напиши есе на тему "Чи була совєцька система приреченою з самого початку". Обсяг може бути і 50 слів, і 500 – нам важливі твої формулювання та аргументація власних думок. У нас є педагоги з навчання письма, які дадуть тобі фідбек.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
12 Травня 2023
Євгеній Шелест
Детальніше

Вчитель історії Євгеній Шелест про внутрішньополітичну ситуацію радянської України в 1950-х:

  • причини початку десталінізації
  • приєднання Криму до УРСР
  • повстання українців у таборах ГУЛАГу
  • перші українці на чолі республіки
  • консервація українців, їх ролі та культури на рівні шароварщини
  • економічні зміни

Євгеній, зокрема, шукає відповіді на два ключові запитання теми:

  • Чому Микита Хрущов пом’якшив режим СРСР?
  • Чи стало від того краще?

Вчитель пояснює матеріал на історичних анекдотах.

Статті про повстання на "Історичній правді"

Завдання для самоперевірки

  1. Чому десталанізація не була повною?
  2. За яких умов, на вашу думку, могли би вдатись сільськогосподарські надпрограми Хрущова?
  3. Які ознаки культу особи ви пам’ятаєте з уроків історії? Чи має хтось із сучасних лідерів такий культ?
Україна після Другої світової. Соціально-економічні відносини

Вчителька історії Ната Чорна про те, як українські землі оговтувалися від наслідків найбільшої катастрофи ХХ століття – Другої світової війни:

  • виснаження людей на виконання повоєнної пʼятирічки
  • відмова СРСР від допомоги американців за планом Маршалла
  • репресії Української греко-католицької церкви
  • боротьбу УПА за незалежність України
  • депортації як спосіб боротьби з "українськими націоналістами"
  • колективізація та індустріалізація

Запитання для самоперевірки

  1. Чи можна вважати планову економіку Радянського Союзу ефективною в процесі повоєнної відбудови держави? 
  2. Чому Радянському Союзу було вигідно підтримати проведення Польщею операції “Вісла”?
  3. Чому радянська влада ліквідувала УГКЦ на західноукраїнських землях?
30 Березня 2023
Ната Чорна
Детальніше

Вчителька історії Ната Чорна про те:

  • що таке Ліга Націй та чому вона була зовсім неефективною
  • як зародилась ООН та які її функції
  • чому постійний представник України в ООН Сергія Кислиці ставить під сумнів легітимність участі Росії в організації
  • в чому ООН ефективна, а в чому не дуже

Завдання до уроку

Складіть порівняльну таблицю двох безпекових організацій, про які йшлося в уроці – Ліга Націй та ООН. Порівняйте їх за такими показниками: тривалість існування, країни-засновники, фінансування, сфери впливу, кількість вирішених конфліктів за їх допомогою.