Україна в умовах системної кризи СРСР: черги як стиль життя. Криза совєцької економіки очима звичайних громадян

Учитель історії Владислав Штегельський на прикладі повсякденного життя українців розбирається в тому:

  • якою була економічна система в період “застою”
  • якими були ознаки кризи совєцького ладу, і чому він був приречений

Питання для самоперевірки

  1. Спробуйте визначити головні ознаки кризи совєцького ладу
  2. Щоб ви запропонували, щоб подолати ці кризові явища?

НАПИСАТИ ЕСЕ

Напиши есе на тему "Чи була совєцька система приреченою з самого початку". Обсяг може бути і 50 слів, і 500 – нам важливі твої формулювання та аргументація власних думок. У нас є педагоги з навчання письма, які дадуть тобі фідбек.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Російсько-українська війна 2014-2021 рр. – 11 клас
13 Грудня 2023
Антоніна Макаревич
Детальніше

Історикиня та вчителька історії Антоніна Макаревич про війну росії проти України до повномасштабного вторгнення:

  • відновлення незалежності України у 1991 році стало тригером для владних кіл і населення росії
  • Помаранчева революція і Революція Гідності стали стимулами для росії посилювати дії проти незалежності України
  • операція з окупації Криму – початок гібридної війни
  • початок гібридної війни на сході України
  • створення терористичних організацій "ДНР" та "ЛНР" і початок Антитерористичної операції (АТО)
  • масові акції в Донецьку на підтримку України та початок політичних вбивств людей з проукраїнською позицією
  • провали спроб росії захопити Харківську, Дніпропетровську та Одеські області
  • початок переговорів із росією
  • окупація частини східних територій України російськими бойовиками
  • ЗСУ та добровольчі батальйони змогли звільнити Слов’янськ, Краматорськ, Дружківку, Костянтинівку та Бахмут
  • бої за Іловайськ, де українські сили зазнали значних втрат
  • оборона Донецького аеропорту незламними кіборгами
  • президентські вибори у травні 2014 року, на яких виграв Петро Порошенко
  • Мінські домовленості та Мінськ-2
  • незаконне будівництво росією Кримського мосту, щоб сполучити півострів з російськими територіями
  • АТО трансформується в Операцію об’єднаних сил (ООС)
  • у 2019 році президентом стає Володимир Зеленський
  • санкції проти росії
  • погіршення ставлення до росії та покращення ставлення до ЄС та НАТО в українському суспільстві
Інтеграція України в європейський та світовий економічний простір: виклики і відповіді

Вчителька історії Антоніна Макаревич:

  • якою була українська економіка на початку незалежності у 1991 році, коли джинси, жуйка і снікерс були недосяжною для більшості розкішшю в СРСР
  • що таке приватизація в 90-х та чому це призвело до створення олігархів
  • яким був вплив росії на українську економіку
  • Україна стає членом МВФ, вводить гривню, ЄС визнає нас країною з ринковою економікою
  • Єдиний економічний простір та тузлинська криза
  • Помаранчева революція 2004 року
  • вступ України до Світової організації торгівлі у 2008 році
  • Революція Гідності 2014 року
  • Угода про асоціацію між Україною та ЄС

НАПИСАТИ ЕСЕ

Прочитай уривок зі статті на "Урядовому порталі" про Угоду про асоціацію між Україною та Європейським Союзом. Напиши есе, чому про угоду написано саме так. Поміркуй, чи погоджуєшся зі значенням угоди, як його подано у статті? Наведи кілька аргументів на підтвердження своєї думки.

"Угода про асоціацію за своїм обсягом і тематичним охопленням є найбільшим міжнародно-правовим документом за всю історію України та найбільшим міжнародним договором з третьою країною, коли-небудь укладеним Європейським Союзом. Вона визначає якісно новий формат відносин між Україною та ЄС на принципах «політичної асоціації та економічної інтеграції» і слугує стратегічним орієнтиром системних соціально-економічних реформ в Україні. Передбачена Угодою поглиблена та всеохоплююча зона вільної торгівлі між Україною та ЄС визначатиме правову базу для вільного переміщення товарів, послуг, капіталів, частково робочої сили між Україною та ЄС, а також регуляторного наближення, спрямованого на поступове входження економіки України до спільного ринку ЄС."

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Широкомасштабна російсько-українська війна – 11 клас
13 Грудня 2023
Антоніна Макаревич
Детальніше

Історикиня та вчителька історії Антоніна Макаревич про війну росії проти України з початку повномасштабного вторгнення:

  • початок повномасштабного вторгнення росії
  • припинення дії Мінських угод
  • як росія пояснювала вторгнення і що це означає
  • оголошення воєнного стану і загальної мобілізації
  • оборона Києва та окупація Київщини, оборона Харкова
  • бої за Маріуполь
  • окупація нових територій на сході та окупація територій на півдні України
  • окупація та звільнення Херсону
  • потоплення військового корабля "москва"
  • ракетні удари росії по енергосистемі України
  • підтримка України у світі: санкції, гуманітарна та військова допомога, зустрічі у форматі "Рамштайн"

ЗАЛИШИТИ СВОЮ ІСТОРІЮ

Пропонуємо тобі записати свою історію про широкомасштабну російсько-українську війну у форматі есе. Якщо даєш дозвіл, то ми анонімно опублікуємо твою історію в описі до цього уроку (вкажи про це в есе). Якщо ні, то ми, як завжди, дамо тобі фідбек. Але цього разу не радитимемо, як можна покращити письмо, а лише по-людськи відпишемо і подякуємо, що ділишся.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Відновлення незалежності України. Чому не можна "Перебудувати" імперію

Учитель історії Владислав Штегельський про те:

  • як совєцькі керівники намагались зберегти СРСР і чому ці спроби стали провальними
  • як відроджувався український рух, і до чого тут студенти
  • в яких умовах була проголошена Незалежність України

Питання для самоперевірки:

  1. Як ви думаєте, в чому полягали основні прорахунки совєцького керівництва під час реалізації реформ?
  2. Визначте прояви відродження українського руху в період “перебудови”.
  3. Кожного року, 24 серпня українці святкують День Незалежності. Натомість країни Балтії святкують “День відновлення Незалежності”. Як ви думаєте, чи варто нам також назвати свято “День відновлення Незалежності”? Спробуйте звернутись до думок істориків і навести аргументи за та проти.
Чорнобильська трагедія. “І засурмів третій ангел, і велика зоря спала з небі, і ймення тій зорі – Полин” – 11 клас

Учителька історії та кандидатка історичних наук Ірина Вишня про:

  • як будували місто Припʼять та Чорнобильську атомну електростанцію
  • чому вибухнув 4-й реактор ЧАЕС
  • чому радянська влада приховувала трагедію
  • хто винен у трагедії
  • як починали визнавати катастрофу
  • коли почали давати поради людям, як захиститись від радіації
  • як в СРСР фальсифікували наслідки трагедії
  • як українці закордоном добивались правди про катастрофу

Що подивитись і почитати

Депортація кримських татар
21 Липня 2023
Антоніна Макаревич
Детальніше

Вчителька історії Антоніна Макаревич про:

  • як росія століттями вимивала ідентичність корінних мешканців, гнала їх з рідної землі, а замість них приводила сіру покірну масу
  • чому зараз кримські татари у Криму – меншість, хоча у 1783 році їх було 92%
  • депортація кримських татар 1944 року, під час якої загинули близько 8 тисяч людей

Подивитися і почитати

  1. Проєкт “Рідний Крим” від Ukraїner
  2. Фільм Ахтема Сеітаблаєва “Хайтарма”
  3. Кримський інжир. Чаїр : антологія / укладачі Алім Алієв, Анастасія Левкова. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2021. – 632 с.

Завдання до уроку

Прочитайте уривки з творів і дайте відповіді на запитання.

Уривок №1

"…Зима. Я, солдат переможної армії, повертався з фронту. Проїхав чи не половину світу. І побачене мене шокувало. Будинки, дороги, школи й театри, прекрасні до війни, лежали в руїнах. Люди, яких я зустрів, були охоплені страхом, болем, самотністю, злиднями й великою бідою... Я повинен був повернутися додому. Мене обіцяла зустріти моя Сафіє. Вона повернула б до мене своє білосніжне осяйне обличчя і радісно усміхнулася дивлячись великими, як море, блакитними очима. І два грайливих завитки з-під хустини, як і раніш, зачарували б мене. Вона одразу покликала б наших дітей. "Сулеймане, ось твої сини - живі та зда. рові. Я виконала свою обіцянку", - сказала б вона. Але не скаже. Ніколи більше не зможе нічого сказати...

Я забрав тоді його з інтернату просто тому, що це був мій обовʼязок. Поки я воював, мій маленький хлопчик, потім моя Сафіє, мій будинок, моя земля - все зникло. Я пішов не на той фронт, я неправильно бився. Я воював у лавах радянської армії, та не зміг захистити те, що дійсно потрібно було захищати. Тож був приречений програти. Ніхто не переміг у цій війні. Жорстока образа душила моє серце, гнів і сум роздирали свідомість".

Ельмаз Юнусова "Гіркі спомини"

Кримський інжир. Чаїр : антологія / укладачі Алім Алієв, Анастасія Левкова. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2021. – 632 с.

Уривок №2

"Ще вчора уявляв себе на борту літака, а сьогодні моє бажання здійснилося. Покійні батьки лише мріяли про повернення, та доля подарувала його нам.

Я дуже шкодую, що вони передчасно пішли в засвіти – батьки, брати, сестра, тисячі співвітчизників. І не побачили цих днів. Як же це прикро й несправедливо! Більшість людей у літаку – це депортовані пів століття тому хлопчики й дівчатка, які потрапили під колесо історії і залишилися живими... Тепер вони дорослі люди.

Як нас зустрінуть? На відібраній у нас Батьківщині в наших оселях мешкають зайди. Звісно, вони не хочуть, щоб ми поверталися. Вони нас не чекають. Але ми все ж мусимо повернутися. Людина, що живе без Батьківщини, подібна до листка, відірваного від дерева. Куди вітер подує, туди й летить.

Заледве встав із місця й пішов слідом за пасажирами, які звільняли салон літака. Ось я на землі. Зробив кілька кроків, опустив-ся на коліна і тричі поцілував її, рідну... І не я один. Інші теж відчували те саме. Всі плакали. Якийсь сивобородий літній чоловік лягає обличчям вниз, намагаючись обійняти землю, і починає ридати вголос, як дитина".

Таїр Халілов "Украдена Батьківщина"

Кримський інжир. Чаїр : антологія / укладачі Алім Алієв, Анастасія Левкова. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2021. – 632 с

Запитання

  1. Про які історичні події розповідається у творах?
  2. Коли відбулися описані події?
  3. Який аспект висвітлили письменники?
  4. Поміркуйте, якою може бути мета написання цих творів?
Вітер змін: політика "перебудови-прискорення-гласності" та її наслідки в УРСР – 11 клас

Учителька історії та кандидатка історичних наук Ірина Вишня про:

  • як у закритому "залізною завісою" Радянському Союзі раптом почали вихваляти капіталістичний спосіб життя
  • прихід до влади Міхаїла Горбачова та заявлена ним "необхідність перебудови господарського механізму" держави
  • чому держава була у кризі
  • політика гласності
  • зміни в державному управлінні та виборів
  • дозвіл підприємництва
  • прихід на ринок великих західних компаній
  • постання Народного руху України за перебудову
  • створення нових політичних партій
  • запровадження посади президента СРСР, яким став Горбачов
  • відзначення річниці злуки УНР та ЗУНР та створення фестивалю української музики "Червона рута", святкування п’ятсотріччя українського козацтва, відродження Української Греко-Католицької та Української Автокефальної православної церков
  • "новоогарьовський процес" та Революція на граніті

Що подивитись

НАПИСАТИ ЕСЕ

Даємо тобі дві теми на вибір, щоб написати есе. З нас – фідбек.

  1. Як вважаєте, кому важче проявляти свою громадянську позицію – молоді Української РСР періоду перебудови чи молоді сучасної України?
  2. У інтерв’ю 2015 року Міхаїл Горбачов заявив, що причини гібридної агресії Росії проти України (“українського конфлікту”) полягають у “зриві перебудови, у безвідповідальних рішеннях, які були ухвалені у Біловезькій пущі керівниками Росії, України та Білорусії”. Також він завжди підкреслював, що перебудова була правильним рішенням і, якби він мав змогу, то розпочав би її знову. На вашу думку, у чому ж тоді вбачав Горбачов свої основні помилки, допущені у ході перебудови?
Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Кримськотатарський національний рух
25 Липня 2023
Ната Чорна
Детальніше

Вчителька історії Ната Чорна про:

  • кримських татар як корінний народ України
  • історію Кримського півострова та традицію автономності цього краю
  • кримськотатарський національний рух, його витоки та етапи
Звідки в Україні почався фемінізм та що з ним зараз – 11 клас

Історикиня та вчителька історії Марія Воротило про те, як розвивався феміністичний рух, який вигляд він має зараз і що варто очікувати у майбутньому:

  • що раніше могли і не могли жінки та що змінилося у 18-19 століттях
  • коли зʼявляється фемінізм у Наддніпрянщині та на заході України
  • як Наталія Кобринська заснувала “Товариство руських жінок”
  • про що сучасний фемінізм і якою є позиція жінки в суспільстві

НАПИСАТИ ЕСЕ

Пропонуємо тобі написати есе на тему "Що для мене означає фемінізм". Ми ж дамо тобі фідбек.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Дисидентський рух: мирний спротив імперії та битва характерів

Вчитель історії Євгеній Шелест про:

  • значення терміну "дисидент"
  • три етапи дисидентського руху в Україні після війни
  • циклічність історії: як рівно через сто років після громадівців та народовців вже дисиденти боролись із імперією за мову, державність, справедливість та культуру
  • як пропаганда прищепила громадськості, що СРСР - правова і справедлива держава, тож вже у 60-их роках таємні арешти викликали протести
  • чому відродження 60-их років називають "задушеним"?
  • Українська Гельсінська група

Запитання на засвоєння:

  1. Які були головні методі спротиву чи боротьби дисидентів?
  2. В чому ви бачите прояви неосталінізму на прикладі боротьби радянської влади з дисидентами?
  3. Спробуйте навести паралелі між діячами українського руху ХІХ ст., та українськими дисидентами радянських часів.

НАПИСАТИ ЕСЕ

Напиши есе на тему "Чому варто захищати права людини?". Ми дамо фідбек, без жодних оцінок. Розмір теж не регламентуємо.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Боротьба після перемоги: відновлення Кримської АРСР – 11 клас

Вчителька історії Інна Ковалишена розповість:

  • як так склалося, що повернення кримських татар додому до Криму лише перегорнуло наступну сторінку боротьби, а не завершило її
  • перший масовий протест кримських татар в СРСР біля Кремля – проти заборони їм повертатися до Криму
  • чому кримським татарам було заборонено повертатися до Криму
  • і як складно було зрештою повернутися назад навіть після скасування заборон
  • чому серед кримських татар так багато підприємців (спойлер: бо їх не брали на роботу за фахом, і доводилося створювати робочі місця самим)
  • як відбувалося повернення кримської автономії у складі СРСР
  • заснування Меджлісу та проголошення декларації про національний суверенітет кримських татар в 1991 році
  • як 54% кримчан проголосували за незалежність України, бо абсолютна більшість кримських татар бачили в Україні союзника
  • так звана "Холодна війна за Крим": поділ Чорноморського флоту, зіткнень із береговою охороною та викрадення українських кораблів; війна мафії, в ході якої за задумом Росії, півострів мав перейти під її владу, але завдяки роботі українських спецслужб цього не сталося
  • і які були проблеми із підтримкою нацменшин у перші роки незалежної України

НАПИСАТИ ЕСЕ

Які національні меншини України ти знаєш? З якими довелося взаємодіяти чи познайомитися? Можливо, ти належиш до однієї з них? Напиши про власний досвід взаємодії різних етносів в Україні в короткому есе. З нас – фідбек.

Додаткові матеріали:

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Радянські концентраційні табори: ГУЛАГ (ГУТАБ)
6 Жовтня 2023
Марія Воротило
Детальніше

Вчителька історії Марія Воротило:

  • "на одну людину – менш ніж два квадратні метри простору" - що таке ГУЛАГ (ГУТАБ)
  • хто і за що потрапляв у радянські концентраційні табори
  • що робили у таборах близько 18 млн людей за декілька десятиліть існування ГУЛАГів
  • як українські ув’язнені організовували аматорські театри на спротив радянській системі
  • розформування ГУЛАГів: як все закінчилось

НАПИСАТИ ЕСЕ

Пропонуємо написати есе на тему "Чому ГУЛАГ не був створений як звичайна в’язниця". Твій твір перечитають наші вчителі та дадуть на пошту фідбек. Дуже чекаємо твоїх думок.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
11 клас_Історія України_Внесок української діаспори у відновлення державної незалежності України

Вчителька історії та кандидатка історичних наук Ірина Вишня розповідає про:

  • хвиля еміграції українців після Другої світової війни: найбільші осередки у Північній Америці та Західній Європі;
  • Український конгресовий комітет – двері, через які українська діаспора ввійшла до політичних процесів у США;
  • створення Світового конгресу вільних українців;
  • утворення Української Гельсінської групи;
  • розбудова української державності за кордоном;
  • хто такий Данило Скоропадський? Діяльність молодого гетьманича;
  • існування правління Української народної республіки за кордоном. Президенти УНР у екзилі Лівицький та Плав'юк;
  • хто такий Степан Скрипник? Про боротьбу за українську національну автокефальну церкву;
  • як діаспора сприяла відновленню незалежності України після краху СРСР.

ЗАВДАННЯ

Після початку повномасштабного вторгнення Росії проти України 24 лютого 2022 року різко збільшилась кількість українців закордоном. Порівняй причини перших хвиль української еміграції ХХ століття та нинішньої. Як сьогочасні українські емігранти наслідують діяльність своїх попередників?

ЩО ПОЧИТАТИ І ПОДИВИТИСЬ

Вчителька історії Ната Чорна про те:

  • що таке Ліга Націй та чому вона була зовсім неефективною
  • як зародилась ООН та які її функції
  • чому постійний представник України в ООН Сергія Кислиці ставить під сумнів легітимність участі Росії в організації
  • в чому ООН ефективна, а в чому не дуже

Завдання до уроку

Складіть порівняльну таблицю двох безпекових організацій, про які йшлося в уроці – Ліга Націй та ООН. Порівняйте їх за такими показниками: тривалість існування, країни-засновники, фінансування, сфери впливу, кількість вирішених конфліктів за їх допомогою.

Обличчя дисидентства: Левко Лук’яненко,  В’ячеслав Чорновіл – 11 клас

Вчителька історії Леся Юрчишин про:

  • відмінність між “шістдесятниками” та “дисидентами”
  • Левка Лук’яненка та його боротьбу за самостійність українського народу
  • журналістську діяльність В’ячеслава Чорновола
  • чому дисидентів називали “в'язнями сумління”

Додаткові матеріали

Особливості розвитку культури та естради. Українське поетичне кіно. Український спорт – 11 клас

Вчителька історії Леся Юрчишин допомагає розібратись у таких питаннях:

  • яке воно – українське поетичне кіно? Розбір "Землі" Олександра Довженка, "Тіней забутих предків" Параджанова та "Чорний птах з білою ознакою" Іллєнка;
  • українська естрада в Радянському Союзі. Про діяльність Заслуженого державного хору імені Георгія Верьовки, Заслуженої академічної хорової капели "Думка", Заслуженого ансамблю танцю імені Павла Вірського;
  • зірка Володимира Івасюка та суперпопулярна ВІА "Смерічка". Хіт "Червона рута" і початок творчості Софії Ротару;
  • перший пісенний фестиваль "Червона Рута" як прояв українського національного духу.
Україна після Другої світової. Соціально-економічні відносини

Вчителька історії Ната Чорна про те, як українські землі оговтувалися від наслідків найбільшої катастрофи ХХ століття – Другої світової війни:

  • виснаження людей на виконання повоєнної пʼятирічки
  • відмова СРСР від допомоги американців за планом Маршалла
  • репресії Української греко-католицької церкви
  • боротьбу УПА за незалежність України
  • депортації як спосіб боротьби з "українськими націоналістами"
  • колективізація та індустріалізація

Запитання для самоперевірки

  1. Чи можна вважати планову економіку Радянського Союзу ефективною в процесі повоєнної відбудови держави? 
  2. Чому Радянському Союзу було вигідно підтримати проведення Польщею операції “Вісла”?
  3. Чому радянська влада ліквідувала УГКЦ на західноукраїнських землях?
Президентство Леоніда Кучми – 11 клас
22 Листопада 2023
Леся Юрчишин
Детальніше

Вчителька історії Леся Юрчишин про:

  • як Леоніду Кучмі вдалося отримати свій пост
  • символи епохи правління Кучми
  • як президент розв'язував питання: “Якою повинна бути нова країна?”
  • як відбувалося прийняття Конституції України та які були її особливості
  • другий президентський термін “червоного директора”
Соціально-економічний розвиток України у 2014–2022 р. – 11 клас

Вчителька історії та кандидатка історичних наук Ірина Вишня пропонує разом розібратись у таких питаннях:

  • аналіз економічної ситуації на початку гібридної війни з Росією у 2014-2015 роках;
  • політична ситуація в країні та обрання президентом Петра Порошенка;
  • підписання угоди про економічну інтеграцію з ЄС;
  • запровадження безвізу з ЄС, ухвалення євроінтеграційних законів;
  • створення антикорупційних органів, запуск Prozorro та системи електронних петицій;
  • реформа армії, децентралізація;
  • невдалі реформи: люстрація ("Закон про очищення влади"), судова, реформа системи внутрішніх справ, не подолана влада олігархів;
  • нарощення темпів декомунізації: продовження "ленінопаду" і закон про засудження комуністичної та націонал-соціалістичної ідеологій;
  • створення автокефальної помісної української церкви – Православної церкви України;
  • захист української мови: закон про мовні квоти на телебаченні та радіо;
  • обрання президентом Володимира Зеленського;
  • скасування мораторію на продаж землі, зняття депутатської недоторканості;
  • військові навчання "Захід-2021", які стали початком повномасштабного вторгнення Росії.

НАПИСАТИ ЕСЕ

Подумай над питанням: "Відвоювання інформаційного простору українською мовою та заміна Пушкіна на Чикаленка – запорука існування суверенної незалежної України. Так чи ні?" Свої роздуми коротко опиши в есе, кількість знаків не регламентуємо. Будемо раді почитати твої думки та дати фідбек.

ЩО ПОДИВИТИСЬ

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Уроки Другої світової війни. Повоєнна карта світу

Учителька історії Марія Воротило про:

  • завершення війни в 1945 році
  • країни-переможці та ті, що програли
  • утворення двополярного світу: з одного боку СРСР, зі своєю приватизованою перемогою і принципом “у нас всі однаково щасливі та бідні”, а з іншого – США з "планом Маршалла"
  • поділ Німеччини на ФРН (Федеративну Республіку Німеччини) та НДР (Німецьку Демократичну Республіку)
  • більшість українців починають жити на території однієї держави – УРСР
  • 1960 рік, “Рік Африки”

НАПИСАТИ ЕСЕ

Довгий час ми всі були впевнені, що всі засвоїли уроки Другої світової. Але 2022 рік кинув виклик цьому. Враховуючи останні події, опиши, на твою думку, який саме урок Другої світової засвоїла кожна провідна сучасна країна. Ми дамо фідбек на твоє есе.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Помаранчева революція. Конституційна реформа 2005 року – 11 клас

Вчителька історії Леся Юрчишин про:

  • передвиборчі кампанії Віктора Януковича та Віктора Ющенка
  • поняття “революція” та чому вона стала “Помаранчевою”
  • гасла та заклики обох таборів
  • результати та вплив Помаранчевої революції на державу
Бойові дії Червоної армії у 1942– 1944 рр. в Україні. Наслідки Другої свіової війни для України

Вчителька історії Юлія Топольницька розповідає про:

  • початок деокупації України від нацистських військ;
  • звільнення Донбасу;
  • операцію Червоної армії "Битва за Дніпро";
  • хто такі чорносвитники?
  • заснування ордену Богдана Хмельницького для нагородження військових;
  • заснування народних комісаріатів оборони і закордонних справ в Україні;
  • Корсунь-Шевченківська операція – наймасштабніша операція на правобережжі України;
  • боротьба червоноармійців з бійцями УПА;
  • фальсифікація версії про перебіг війни від СРСР;
  • коли ж відзначати День перемоги: 8 чи 9 травня?

ДОДАТКОВІ МАТЕРІАЛИ

Карти Інституту національної памʼяті

ЗАВДАННЯ

Роздивіться мапу: “Українці й українки на фронтах Другої світової війни”.
1. Дослідіть життєвий шлях однієї із видатних постатей. Створіть сторінку у соцмережі для цієї постаті. 
2. Пошукайте інформацію про відомих українців та українок учасників та учасниць Другої світової війни з вашого регіону, населеного пункту.

НАПИШИ ЕСЕ

Поцікавтесь у рідних, чи хтось із вашої родини брав участь у Другій світовій війні? На чиєму боці? Якщо б ви мали змогу поговоротити з цією людиною, щоб ви їй сказали, що б запитали?

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*

Вчитель історії Євгеній Шелест про внутрішньополітичну ситуацію радянської України в 1950-х:

  • причини початку десталінізації
  • приєднання Криму до УРСР
  • повстання українців у таборах ГУЛАГу
  • перші українці на чолі республіки
  • консервація українців, їх ролі та культури на рівні шароварщини
  • економічні зміни

Євгеній, зокрема, шукає відповіді на два ключові запитання теми:

  • Чому Микита Хрущов пом’якшив режим СРСР?
  • Чи стало від того краще?

Вчитель пояснює матеріал на історичних анекдотах.

Статті про повстання на "Історичній правді"

Завдання для самоперевірки

  1. Чому десталанізація не була повною?
  2. За яких умов, на вашу думку, могли би вдатись сільськогосподарські надпрограми Хрущова?
  3. Які ознаки культу особи ви пам’ятаєте з уроків історії? Чи має хтось із сучасних лідерів такий культ?
Війна після війни. Національно-визвольний рух у 1944–1950-х рр. на території України – 11 клас

Ірина Вишня, кандидатка історичних наук та вчителька історії про:

  • основну мету УПА та її територіальні поділи
  • війну після війни: як радянщина боролась з Українською повстанською армією
  • те, як УПА дбали про державну розбудову
  • широкомасштабну операцію "Велика блокада"
  • наймасовіше переселення українців із західних регіонів: операція "Захід"
  • причини та наслідки припинення діяльності УПА
  • те, як вбивство Лева Ребета та Степана Бандери вплинуло на тих, хто продовжував боротись

НАПИСАТИ ЕСЕ

Пропонуємо написати есе на тему: "Чим операція "Захід" схожа на акцію "Вісла". Твій твір перечитають наші вчителі та дадуть на пошту фідбек. Дуже чекаємо твоїх думок

ДОДАТКОВІ ДЖЕРЕЛА

“Велика блокада”: як провести вибори у непокірному регіоні. Олеся Ісаюк

Операція “Запад”. Перевиконання плану з депортацій українців. Андрій Когут 

Операція “Захід”. Олег Бажан 

Чому корисно пригадати УПА? Володимир В’ятрович

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*