Діяльність Директорії. Антигетьманське повстання

Історикиня та вчителька історії Юлія Топольницька про:

  • чим "узурпатор" Скоропадський не влаштовував українців
  • утворення опозиційного руху (Український національно-демократичний союз, майбутній Український національний союз) на чолі із Володимиром Винниченком
  • утворення Директорії для антигетьманського повстання
  • підтримка повстання (та Директорії) селянами та усусами (Січовими Стрільцями)
  • зречення влади Скоропадським та відновлення Української Народної Республіки
  • відмінність політики Директорії від політики гетьмана
  • "трудова інтелігенція" або "нетрудові експлуататорські класи" - український варіант більшовизму Директорії
  • як більшовицька політика Директорії могла унеможливити Злуку
  • Акт Злуки УНР і Західноукраїнської Народної Республіки (ЗУНР) в Соборну Україну
  • що відбувалося в Києві у день Соборності 22 січня 1919 року, у річницю ухвалення ІV Універсалу Центральної Ради про державну самостійність УНР
  • як Трудовий конгрес затвердив акт про створення єдиної Соборної України та висловився проти встановлення в Україні радянської форми правління

НАПИСАТИ ЕСЕ

Напиши есе на тему "Яким був вплив соціалістичної Директорії - позитивним, чи радше негативним". Відповідь обґрунтуйте. Ми дамо фідбек на есе, без жодних оцінок. Розмір теж не регламентуємо.

ДОДАТКОВІ ДЖЕРЕЛА

  1. Директорія: хто, чому, як? Історична правда.
  2. Падіння Скоропадського та створення Директорії УНР. Машина часу.
  3. Українська держава гетьмана Павла Скоропадського. Пишемо історію.
Історія України

Вчитель історії Євгеній Шелест про те:

  • чи був елемент "зради" у діях українців, що сприяли російській імперії?
  • "відтік кадрів" київського та чернігівського духовенства до московського патріархату
  • реформи московського патріарха Никона та наступний розкол
  • Епіфаній Славинецький: модернізація православ'я
  • Стефан Яворський: Екзарх російської православної церкви
  • Феофан Прокопович: перетворення церкви на чиновницьку службу
  • підтримка московських царів козацькими старшинами та вихідцями з козацьких родів
  • Олексій Розумовський: співправитель російської імперії
  • Олександр Безбородько: канцлер російської імперії
  • Віктор Кочубей: вплив на Олександра І та рішення під час війни з Наполеоном

Питання і завдання для самоперевірки:

  1. В яких сферах суспільного життя проявили себе українці на московії?
  2. Хто з цих персонажів, на вашу думку досяг найбільшого впливу з точки зору історії?
  3. Чи можна когось із них називати зрадниками України? Чому?
Пропагандистський ідеал радянської людини
31 Серпня 2023
Леся Юрчишин
Детальніше

Вчителька історії Леся Юрчишин розповідає про:

  • що таке пропаганда?
  • чому священники та віряни стали класовими ворогами?
  • як Різдво, Великдень та день Святого Миколая адаптували під комуністичні цілі та цінності?
  • історія Гелі Маркізової - бурятської дівчинки у костюмчику “морячки”, що спочатку була інструментом пропаганди, а зрештою була репресована
  • система ідеологічного виховання дітей - жовтенята, піонери та комсомольці
  • пропаганда навіть в математичних задачах
Пропагандистський ідеал радянської людини

Вчителька історії Леся Юрчишин розповідає про:

  • формування окремого батальйону Українських січових стрільців: 2 500 бійців проти 28 000 добровольців, які зголосилися
  • мобілізація полків в австро-угорській армії
  • вимоги до майбутніх "усусів": вступати могли лише юнаки, молодші за 21 рік, що не були призвані до австрійського війська або колись звільнені від військової фронтової служби
  • “українські Фермопіли” - бій за гору Маківка (весна 1915 року)
  • "найкривавіша" битва - бій на горі Лисоня (серпень-вересень) 1916 року
  • Листопадовий зрив/чин у Львові
  • австрійський архікнязь Вільгельм фон Габсбурґ Лотрінгена - названий українцями як Василь Вишиваний
  • жіноча чота “Січові стрільці ІІ”
УНР у кільці фронтів: між більшовиками, білогвардійцями, Антантою і поляками

Історикиня та вчителька історії Юлія Топольницька про:

  • повстання Директорії УНР проти гетьмана Павла Скоропадського,
  • наступні спроби більшовицької росії встановити контроль над українськими територіями,
  • білогвардійці на чолі з Антоном Денікіним – прихильники російської монархії – беруть під контроль Донщину та Північний Кавказ, а також претендують на території України,
  • Директорія приймає вимоги Антанти,
  • Польща прагне здобути контроль над Східною Галичиною та усією Правобережною Україною.
  • повстанські рухи по всій території УНР.

Питання і завдання для самоперевірки:

  1. Відтворіть на лінії часу події осені 1918-1919 рр. Для створення можна використати застосунок «Канва» https://www.canva.com/uk_ua/stvoryty/infografika/timeline/ 
  2. Схарактеризуйте одним реченням історичних діячів залежно від їхньої ролі в подіях кінця 1918 – 1919 р.: С. Петлюра, В. Винниченко, Є. Петрушевич, А. Денікін, Н. Махно. 
  3. Придумайте гасло, від імені (Директорії УНР, більшовиків, денікінців, махновців) яке ви б використали, аби переконати українців підтримати ваш рух.

Що додатково почитати й подивитися:

  • Мапи, розроблені Українським інститутом національної памʼяті ("Україна у грудні 1918 року", "Польсько-українська війна 1918-1919 рр.", "Офензива на Київ-Одесу" про Київську катастрофу): https://uinp.gov.ua/tegy/karty 
  • Короткий документальний фільм про 1919 рік в українській історії від програми «Пишемо історію» https://www.youtube.com/watch?v=KE9a5e9s_Zo&t
  • Короткий документальний фільм про 1919 рік в українській історії від програми «Пишемо історію» https://www.youtube.com/watch?v=KE9a5e9s_Zo&t
  • Ключові військові операції Армії УНР https://www.youtube.com/watch?v=tuOac0E0DHU&t
  • Видатні командири Армії УНР https://www.youtube.com/watch?v=Pr3I6LMtxTw
  • Структура і формації Армії УНР https://www.youtube.com/watch?v=I_XqIQwsoGs
  • Про боротьбу козаків Холодноярської Республіки з більшовиками: Юрій Горліс-Горський, документальний роман «Холодний Яр»; Василь Шкляр «Чорний ворон. Залишенець» (екранізовано як «Чорний ворон», 2019).
Позиція українських політичних сил Наддніпрянщини щодо Першої світової війни

Історикиня та вчителька історії Юлія Топольницька про:

  • як російська імперія маскувала свої загарбницькі плани щодо України під гаслами захистити «братів-слов’ян» від «німецьких варварів»
  • яких поглядів на участь у Першій світовій війні дотримувалися чотири табори політичної еліти Наддніпрянщини
  • Союз визволення України: відкрита підтримка Австро-Угорщини і Німеччини у війні
  • Соціал-демократ Симон Петлюра: підтримка у війні російської імперії
  • Товариство українських поступовців (ТУП): нейтральна позиція щодо війни, адже жодна із держав-учасниць не відстоює інтересів українського народу
  • Українська соціал-демократична робітнича партія (УСДРП): підтримка громадянської війни в росії та соціалістичні гасла
  • позиція Михайла Грушевського щодо війни
  • опіка над пораненими та хворими військовослужбовцями: вплив ТУП

НАПИСАТИ ЕСЕ

  1. Схарактеризуйте одним реченням історичних діячів у контексті подій доби Першої світової війни. (Михайло Грушевський, Симон Петлюра, Володимир Винниченко)
  2. Поміркуйте, яку з позицій політичних сил Наддніпрянщини ви вважаєте найбільш виграшною для України й українців. Якої б позиції дотримувались ви, якби опинились у тій добі і тих обставинах. Відповідь обґрунтуйте.
  3. Уявіть, що ви маєте змогу поспілкуватися з політичними діячами Наддніпрянщини початку ХХ ст. Якою б інформацією поділилися б ними?

На будь-яку з цих тем ти можеш прислати нам есе. Ми його прочитаємо та дамо фідбек.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Польсько-українська війна 1918-1919 рр.
31 Липня 2023
Юлія Топольницька
Детальніше

Історикиня та вчителька історії Юлія Топольницька про:

  • чому поляки вважали Галичину історично польськими територіями?
  • боротьба українців за Галичину після Листопадового зриву
  • перші спроби співпраці ЗУНР з керівництвом Наддніпрянщини
  • Акт Злуки про об'єднання УНР та ЗУНР
  • роль Паризької мирної конференції у питання поділу земель Галичини між поляками та українцями
  • блискавичний наступ Української галицької армії — «Чортківську офензиву»
  • 25-річний дозвіл для Польщі на володіння Галичиною
  • включення Північної та Південної Бессарабії до королівства Румунія
  • включення Закарпатської України до складу Чехословаччини.

НАПИСАТИ ЕСЕ

  1. Поміркуйте, чи вдалося б врятувати ЗУНР, якщо б українці погодились на пропозицію Бартельмі?

На цю тему можеш прислати нам есе. Ми його прочитаємо та дамо фідбек.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Утворення Західноукраїнської Народної Республіки
31 Липня 2023
Юлія Топольницька
Детальніше

Історикиня та вчителька історії Юлія Топольницька про:

  • як маніфест про перебудову австро-угорської імперії вплинув на створення Української Держави
  • оголошення про утворення Української Держави Євгеном Петрушевичем та подальше невизнання Віднем
  • Листопадовий зрив (або чин) — "чорний лебідь" в історії Української держави
  • ухвалення Українською Національною Радою "Тимчасового закону про державну самостійність українських земель бувшої Австро-Угорської монархії», що встановив назву — Західноукраїнська Народна Республіка (ЗУНР)
  • земельне та мовне питання в ЗУНР
  • утворення Української галицької армії (УГА)

НАПИСАТИ ЕСЕ

  1. Порівняй перші заходи Української Національної Ради у 1918 р. та Української Центральної Ради у 1917 р. Що вони мають спільного? Чим відрізняються? У чому причини таких невідповідностей? Порівняйте обставини, за яких були створені УНР і ЗУНР. 
  2. Уяви, що Листопадовий зрив не відбувся. Поміркуйте, яка б доля могла чекати західноукраїнські землі.

На кожну ж цих тем можеш прислати нам есе. Ми його прочитаємо та дамо фідбек.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
28 Липня 2023
Владислав Штегельський
Детальніше

Учитель історії Владислав Штегельський про:

  • створення Української Центральної Ради і її роль під час революції
  • Михайла "некоронованого короля України" Грушевського та підтримку революції культурною інтелігенцією
  • причини, чому діячі УЦР вірили, що росію вийде перебудувати на демократичну федеративну республіку, в якій кожна нація матиме свободу
  • тест "Хто ти з політиків: Винниченко чи Скоропадський?"
  • причини ослаблення імперської влади напередодні 1917 року
  • зміни, яких очікували українці: селяни, робітники, підприємці
  • нові українські партії: УСДРП, УПСФ та УПСР або соціал-демократичні робітники, соціалісти-федералісти та соціалісти-революціонери
  • як мобілізація часів Першої світової вплинула на самоорганізацію українських військових частин під час революції
  • загони "Вільного козацтва" — українська тероборона часів революції
  • суть Першого та Другого Універсалів, та чому після проголошення автономії довелося зробити крок назад

Завдання до уроку:

  1. Визначте основні причини революції. Якби ви були політиком, то як би ви запропонували розв'язати ці проблеми?
  2. Уявіть, що ви живете в 1917 році і маєте змогу вести щоденник чи власний блог. Спробуйте передати ті події у такому форматі.
  3. За допомогою google maps знайдіть якомога більше місць пов’язаних з подіями та діячами 1917 року, вказаними в подкасті.
Європейська геополітика та Україна у Першій світовій війні

Вчителька історії Ната Чорна про те:

  • яким був світ напередодні світової війни та чому він забажав перетворень такою ціною?
  • які були союзи держав перед та під час війни
  • чому для українців ця війна була братовбивчою
  • до чого призвела війна

Питання на самоперевірку

  1. Чому українські землі опинилися в зоні інтересів протиборчих сторін у Першій світовій війні? 
  2. Чому Німецька імперія була зацікавлена в загарбанні Наддніпрянщини? 
  3. Чому інтереси українського народу не враховувалися протиборчими сторонами у Першій світовій війні?
Головна українська рада, Союз визволення України, Загальна Українська рада

Історикиня та вчителька історії Юлія Топольницька про:

  • яку позицію займали західноукраїнські політичні сили у Першій світовій війні
  • чи намагались і чи вдалося їм налагодити співпрацю із політичною елітою Наддніпрянщини
  • якою була діяльність Головної української ради, Союзу визволення України та Загальної української ради

НАПИСАТИ ЕСЕ

  1. Ознайомившись із діяльністю ГУР, ЗУР і СВУ, підтверди чи спростуй думку, що історія – циклічна. Чи виникли у тебе паралелі із подіями в сучасній Україні? 
  2. Поміркуй, які засоби ти б використав/-ла, аби зацікавити міжнародну спільноту українським питанням? Як би займався/-лася просвітницькою роботою з українцями та українками, аби спонукати їх до усвідомлення своєї ідентичності?

На кожну ж цих тем можеш прислати нам есе. Ми його прочитаємо та дамо фідбек.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Тоталітаризм, українізація та планова економіка. Україна у складі СРСР 1920-х років

Вчителька історії Ната Чорна про:

  • що таке тоталітаризм і які риси йому притаманні
  • як формувався цей режим в Радянському Союзі, частиною якого стала Україна
  • політику воєнного комунізму
  • Нову економічну політику (НЕП)
  • українізацію як інструмент закріплення влади Комуністичної партії
  • як Йосип Сталін виборював собі лідерство у партії після Леніна
  • курс на індустріалізацію та згортання НЕП, створення планової економіки
  • як перебування у складі тоталітарної країни вплинуло на історичний розвиток українського народу

Завдання

Пропонуємо скласти таблицю з двох колонок. В першій колонці перерахуй характеристики тоталітаризму, а в другій – визнач історичні факти чи процеси в СРСР у 20-х роках ХХ століття, які підтверджують наявність кожної з характеристик у політичній системі цієї держави.

Чому Україна потрапила в склад тоталітарної імперії СРСР. 1917–1923 роки

Вчителька історії Ната Чорна про:

  • утворення УНР
  • Акт злуки Української Народної Республіки та Західноукраїнської Народної Республіки
  • утворення більшовиками Української Соціалістичної Радянської Республіки
  • війну між більшовицькою армією та армією Директорії
  • політику “воєнного комунізму”
  • голод 1921-1923 років
  • Денікінський режим
  • утворення комуністичних партій
  • утворення Союзу Радянських Соціалістичних Республік

Завдання

Складіть лінію часу, на якій послідовно вкажіть основні державні утворення на цій території впродовж 1917-1923 років.

Сталінізм та його наслідки для України. 30-ті роки ХХ ст.
1 Червня 2023
Євгеній Шелест
Детальніше

Вчитель історії Євгеній Шелест відповідає на два запитання:

  • Що не варто забувати і пробачати українцям сталінізму?
  • Як українці це пережили?

Поради для перегляду та прочитання

  • Фільми: “Поводир” та “Ціна правди”
  • Книга: "Чорна книга комунізму"

Запитання для самоперевірки

  1. Чому боротьба з куркулями ослабила сільське господарство?
  2. Які галузі промисловості більше розбудовувались в ході індустріалізації?
  3. Яка кінцева мета більшовиків? Чи досяжна вона, на вашу думку?
Окупація України військами Німеччини та її союзників під час Другої світової. Рух опору

Учитель історії Євгеній Шелест про те, як:

  • українські землі перебували в окупації з перших днів німецько-радянської війни
  • окуповану територію України німці поділили на дистрикт Галичину, Райхскомісаріат Україна, прифронтову зону та Трансністрію, яку передали Румунії
  • від самого початку вторгнення Гітлер не планував жаліти чи якось ощасливлювати українців державністю
  • війна на винищення, що її оголосили нацисти, не щадила нікого
  • Україна стала також місцем Голокосту
  • рух опору був неоднорідним і переслідував різні цілі: партизани боролись за повернення більшовицької влади Сталіна, січовики Бульби за відродження УНР, а бандерівці УПА хотіли створити свій варіант української держави
  • важким злочином стали вбивства воїнами Армії Крайової та УПА мирних українців та поляків у селах Волині

Євгеній також рекомендує до перегляду відео:

  1. Про волинську трагедію
  2. Про відносини ОУН та нацистів
  3. Загальний огляд німецької окупації
Передумови та початок німецько-радянської війни. "Тактика випаленої землі"

Вчитель історії Євгеній Шелест:

  • про перші роки Другої світової війни – із 1939 по 1941 роки
  • про передумови та причини початку німецько-радянської війни
  • детально зупиняється на 1941 році
  • пояснює, що таке "тактика випаленої землі" у виконанні більшовиків

Питання для самоперевірки:

  1. Як змінилось ваше уявлення про початок Другої світової після сьогоднішнього заняття?
  2. Яким ви бачите розв’язання українського питання сьогодні?
  3. Як ви б сформулювали ваше ставлення до Гітлера та Сталіна?
Українське питання в міжнародній політиці перед Другою світовою війною

Вчитель історії Євгеній Шелест допомагає розібратися із поняттям "українського питання":

  • хто і коли його вперше визначив і які рішення пропонував
  • як українське питання ставало дедалі важливішим у світовій історії першої половини ХХ ст.
  • та як досягло свого апогею 23 серпня 1939 року
  • і, звісно, поговоримо про найвідоміших злих геніїв ХХ століття – Гітлера та Сталіна – та їхню роль в українському питанні

НАПИСАТИ ЕСЕ

Пропонуємо написати есе на одну з трьох тем:

  1. Як ви розумієте “українське питання” у сучасній війні?
  2. Чому перемога жодної зі сторін у радянсько-німецькій війні не була зручною для українців?
  3. Що у вашому розумінні Другої світової війни змінилось для вас після сьогоднішнього випуску?

Наші вчителі з навчання письма обовʼязково дадуть фідбек.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*

Вчителька історії Ната Чорна про таке:

  • Східна Галичина, Західна Волинь, Західне Полісся, Холмщина і Підляшшя відходять у склад Польщі
  • утворення СРСР, окупація радянськими військами західноукраїнських земель
  • створення Української військової організації (УВО) та Організації українських націоналістів (ОУН)
  • ідеї Євгена Коновальця, Дмитра Донцова та Степана Бандери
  • акція “пацифікації“ або ”умиротворення”, яку польський уряд починає на українських землях у 1930-му
  • утворення Карпатської України

НАПИСАТИ ЕСЕ

Спробуйте написати есе на тему: “Чи змогло українське суспільство реалізувати ідеї національного розвитку Дмитра Донцова та Степана Бандери зі здобуттям незалежності?”. Ми обовʼязково дамо фідбек.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
6 Квітня 2023
Ната Чорна
Детальніше

Вчителька історії Ната Чорна про таке:

  • періодизація Другої світової війни
  • причини початку війни
  • що таке реваншизм і нацизм в довоєнній Німеччині
  • чому світ нічим не зміг запобігти початку війни

НАПИСАТИ ЕСЕ

І спробуйте дати відповідь: Чи могло людство уникнути Другої світової війни? Чому?. Ваші роздуми надсилайте у формі для есе і ми дамо вам фідбек.

Якщо хочете, то перед написанням можете прочитати роботу Еріка Гобсбаума “Вік екстремізму:коротка історія ХХ віку, 1914–1991”. А саме розділ “Вік катастрофи”.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*