Петро Могила та реформа православної церкви
19 Вересня 2023
Ната Чорна
Детальніше

Вчителька історії Ната Чорна про:

  • як Петро, син молдавського господаря Симеона Могили, потрапив на навчання до Львівської братської школи
  • початок відновлення ієрархії у православній церкві на українських землях
  • перша кар'єра Петра Могили у війську Речі Посполитої
  • духівнича кар'єра Петра Могили та стрімкий ріст до архімандрита Києво-Печерської лаври та до очільника київської братської школи
  • підтримка Могили з боку митрополита Йова Борецького
  • утворення колегіуму (майбутньої Києво-Могилянської академії) та особливості освіти за латино-польським зразком
  • легалізація православної церкви на українських землях у складі Речі Посполитої
  • інші зміни православної церкви, які здійснив Петро Могила
Русь-Україна у 1054—1113 рр.: з такими родичами і ворогів не треба

Вчитель історії Євгеній Шелест про:

  • чому Ярослав Мудрий наприкінці життя перемудрив?
  • яким було правління першого покоління Ярославичів?
  • як розпадаються феодальні держави?
  • чи міг Володимир Мономах зупинити розпад Русі?
  • система престолонаступництва
  • доля тріумвірату Ярославовичів

Запитання на засвоєння:

  1. В чому особливість правління Володимира Мономаха порівняно з іншими князями цього періоду?
  2. Які прояви феодальної роздробленості ви для себе виділили?
  3. Запропонуйте свої варіанти подолання феодальної роздробленості на Русі, згідно духу часу і епохи Середньовіччя.

НАПИСАТИ ЕСЕ

Напиши есе на тему "Чи можна було уникнути родинних чварів на користь єдиної, сильної держави?". Ми дамо фідбек, без жодних оцінок. Розмір теж не регламентуємо.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Дисидентський рух: мирний спротив імперії та битва характерів

Вчитель історії Євгеній Шелест про:

  • значення терміну "дисидент"
  • три етапи дисидентського руху в Україні після війни
  • циклічність історії: як рівно через сто років після громадівців та народовців вже дисиденти боролись із імперією за мову, державність, справедливість та культуру
  • як пропаганда прищепила громадськості, що СРСР - правова і справедлива держава, тож вже у 60-их роках таємні арешти викликали протести
  • чому відродження 60-их років називають "задушеним"?
  • Українська Гельсінська група

Запитання на засвоєння:

  1. Які були головні методі спротиву чи боротьби дисидентів?
  2. В чому ви бачите прояви неосталінізму на прикладі боротьби радянської влади з дисидентами?
  3. Спробуйте навести паралелі між діячами українського руху ХІХ ст., та українськими дисидентами радянських часів.

НАПИСАТИ ЕСЕ

Напиши есе на тему "Чому варто захищати права людини?". Ми дамо фідбек, без жодних оцінок. Розмір теж не регламентуємо.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Пропагандистський ідеал радянської людини
31 Серпня 2023
Леся Юрчишин
Детальніше

Вчителька історії Леся Юрчишин розповідає про:

  • що таке пропаганда?
  • чому священники та віряни стали класовими ворогами?
  • як Різдво, Великдень та день Святого Миколая адаптували під комуністичні цілі та цінності?
  • історія Гелі Маркізової - бурятської дівчинки у костюмчику “морячки”, що спочатку була інструментом пропаганди, а зрештою була репресована
  • система ідеологічного виховання дітей - жовтенята, піонери та комсомольці
  • пропаганда навіть в математичних задачах
Пропагандистський ідеал радянської людини

Вчителька історії Леся Юрчишин розповідає про:

  • формування окремого батальйону Українських січових стрільців: 2 500 бійців проти 28 000 добровольців, які зголосилися
  • мобілізація полків в австро-угорській армії
  • вимоги до майбутніх "усусів": вступати могли лише юнаки, молодші за 21 рік, що не були призвані до австрійського війська або колись звільнені від військової фронтової служби
  • “українські Фермопіли” - бій за гору Маківка (весна 1915 року)
  • "найкривавіша" битва - бій на горі Лисоня (серпень-вересень) 1916 року
  • Листопадовий зрив/чин у Львові
  • австрійський архікнязь Вільгельм фон Габсбурґ Лотрінгена - названий українцями як Василь Вишиваний
  • жіноча чота “Січові стрільці ІІ”
УНР у кільці фронтів: між більшовиками, білогвардійцями, Антантою і поляками

Історикиня та вчителька історії Юлія Топольницька про:

  • повстання Директорії УНР проти гетьмана Павла Скоропадського,
  • наступні спроби більшовицької росії встановити контроль над українськими територіями,
  • білогвардійці на чолі з Антоном Денікіним – прихильники російської монархії – беруть під контроль Донщину та Північний Кавказ, а також претендують на території України,
  • Директорія приймає вимоги Антанти,
  • Польща прагне здобути контроль над Східною Галичиною та усією Правобережною Україною.
  • повстанські рухи по всій території УНР.

Питання і завдання для самоперевірки:

  1. Відтворіть на лінії часу події осені 1918-1919 рр. Для створення можна використати застосунок «Канва» https://www.canva.com/uk_ua/stvoryty/infografika/timeline/ 
  2. Схарактеризуйте одним реченням історичних діячів залежно від їхньої ролі в подіях кінця 1918 – 1919 р.: С. Петлюра, В. Винниченко, Є. Петрушевич, А. Денікін, Н. Махно. 
  3. Придумайте гасло, від імені (Директорії УНР, більшовиків, денікінців, махновців) яке ви б використали, аби переконати українців підтримати ваш рух.

Що додатково почитати й подивитися:

  • Мапи, розроблені Українським інститутом національної памʼяті ("Україна у грудні 1918 року", "Польсько-українська війна 1918-1919 рр.", "Офензива на Київ-Одесу" про Київську катастрофу): https://uinp.gov.ua/tegy/karty 
  • Короткий документальний фільм про 1919 рік в українській історії від програми «Пишемо історію» https://www.youtube.com/watch?v=KE9a5e9s_Zo&t
  • Короткий документальний фільм про 1919 рік в українській історії від програми «Пишемо історію» https://www.youtube.com/watch?v=KE9a5e9s_Zo&t
  • Ключові військові операції Армії УНР https://www.youtube.com/watch?v=tuOac0E0DHU&t
  • Видатні командири Армії УНР https://www.youtube.com/watch?v=Pr3I6LMtxTw
  • Структура і формації Армії УНР https://www.youtube.com/watch?v=I_XqIQwsoGs
  • Про боротьбу козаків Холодноярської Республіки з більшовиками: Юрій Горліс-Горський, документальний роман «Холодний Яр»; Василь Шкляр «Чорний ворон. Залишенець» (екранізовано як «Чорний ворон», 2019).
Чому Ольга спалила Іскоростень. Русь за правління князя Ігоря та княгині Ольги

Вчителька історії Антоніна Макаревич про:

  • яких клопотів князю Ігорю/Інґвару завдавали племена на кордонах Русі
  • чому Ольга мала також померти зі смертю Ігоря, а зрештою стала регенткою
  • як вбивця Ігоря, князь деревлян Мал, сватався до Ольги
  • вдалу політику Ольги зі збору данини та невдалі спроби навернення русичів у християнство
Хрещення Русі: що це нам дало
8 Серпня 2023
Антоніна Макаревич
Детальніше

Вчителька історії Антоніна Макаревич про:

  • чому князь Володимир вирішив охрестити Русь
  • навернення князів до Володимира у християнство
  • звернення візантійського імператора Василя ІІ за допомогою до князя Володимира
  • як християнізація вплинула на розвиток дипломатичних зв'язків, освіти та виготовлення книг
  • будівництво храмів у Києві: Десятинна церква, Софійський Собор
Позиція українських політичних сил Наддніпрянщини щодо Першої світової війни

Історикиня та вчителька історії Юлія Топольницька про:

  • як російська імперія маскувала свої загарбницькі плани щодо України під гаслами захистити «братів-слов’ян» від «німецьких варварів»
  • яких поглядів на участь у Першій світовій війні дотримувалися чотири табори політичної еліти Наддніпрянщини
  • Союз визволення України: відкрита підтримка Австро-Угорщини і Німеччини у війні
  • Соціал-демократ Симон Петлюра: підтримка у війні російської імперії
  • Товариство українських поступовців (ТУП): нейтральна позиція щодо війни, адже жодна із держав-учасниць не відстоює інтересів українського народу
  • Українська соціал-демократична робітнича партія (УСДРП): підтримка громадянської війни в росії та соціалістичні гасла
  • позиція Михайла Грушевського щодо війни
  • опіка над пораненими та хворими військовослужбовцями: вплив ТУП

НАПИСАТИ ЕСЕ

  1. Схарактеризуйте одним реченням історичних діячів у контексті подій доби Першої світової війни. (Михайло Грушевський, Симон Петлюра, Володимир Винниченко)
  2. Поміркуйте, яку з позицій політичних сил Наддніпрянщини ви вважаєте найбільш виграшною для України й українців. Якої б позиції дотримувались ви, якби опинились у тій добі і тих обставинах. Відповідь обґрунтуйте.
  3. Уявіть, що ви маєте змогу поспілкуватися з політичними діячами Наддніпрянщини початку ХХ ст. Якою б інформацією поділилися б ними?

На будь-яку з цих тем ти можеш прислати нам есе. Ми його прочитаємо та дамо фідбек.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Польсько-українська війна 1918-1919 рр.
31 Липня 2023
Юлія Топольницька
Детальніше

Історикиня та вчителька історії Юлія Топольницька про:

  • чому поляки вважали Галичину історично польськими територіями?
  • боротьба українців за Галичину після Листопадового зриву
  • перші спроби співпраці ЗУНР з керівництвом Наддніпрянщини
  • Акт Злуки про об'єднання УНР та ЗУНР
  • роль Паризької мирної конференції у питання поділу земель Галичини між поляками та українцями
  • блискавичний наступ Української галицької армії — «Чортківську офензиву»
  • 25-річний дозвіл для Польщі на володіння Галичиною
  • включення Північної та Південної Бессарабії до королівства Румунія
  • включення Закарпатської України до складу Чехословаччини.

НАПИСАТИ ЕСЕ

  1. Поміркуйте, чи вдалося б врятувати ЗУНР, якщо б українці погодились на пропозицію Бартельмі?

На цю тему можеш прислати нам есе. Ми його прочитаємо та дамо фідбек.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Утворення Західноукраїнської Народної Республіки
31 Липня 2023
Юлія Топольницька
Детальніше

Історикиня та вчителька історії Юлія Топольницька про:

  • як маніфест про перебудову австро-угорської імперії вплинув на створення Української Держави
  • оголошення про утворення Української Держави Євгеном Петрушевичем та подальше невизнання Віднем
  • Листопадовий зрив (або чин) — "чорний лебідь" в історії Української держави
  • ухвалення Українською Національною Радою "Тимчасового закону про державну самостійність українських земель бувшої Австро-Угорської монархії», що встановив назву — Західноукраїнська Народна Республіка (ЗУНР)
  • земельне та мовне питання в ЗУНР
  • утворення Української галицької армії (УГА)

НАПИСАТИ ЕСЕ

  1. Порівняй перші заходи Української Національної Ради у 1918 р. та Української Центральної Ради у 1917 р. Що вони мають спільного? Чим відрізняються? У чому причини таких невідповідностей? Порівняйте обставини, за яких були створені УНР і ЗУНР. 
  2. Уяви, що Листопадовий зрив не відбувся. Поміркуйте, яка б доля могла чекати західноукраїнські землі.

На кожну ж цих тем можеш прислати нам есе. Ми його прочитаємо та дамо фідбек.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Гетьман "Пірат" Сагайдачний. Походи запорозьких козаків на володіння Кримського ханства та Османської імперії

Учителька історії Марія Воротило про:

  • морські походи козаків
  • які проблеми створювали нереєстрові козаки для Речі Посполитої
  • тактику Петра Конашевича-Сагайдачного у боях проти Османської імперії
  • участь козаків у польсько-московській війні 1617-1618 рр.
  • як козаки допомагали в битві під Хотином у 1621 р.
  • запорозько-кримський договір 1624 р.

НАПИСАТИ ЕСЕ

Напиши есе на тему "Як козацтво визнали потужним військом". А ми дамо фідбек.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
28 Липня 2023
Владислав Штегельський
Детальніше

Учитель історії Владислав Штегельський про:

  • створення Української Центральної Ради і її роль під час революції
  • Михайла "некоронованого короля України" Грушевського та підтримку революції культурною інтелігенцією
  • причини, чому діячі УЦР вірили, що росію вийде перебудувати на демократичну федеративну республіку, в якій кожна нація матиме свободу
  • тест "Хто ти з політиків: Винниченко чи Скоропадський?"
  • причини ослаблення імперської влади напередодні 1917 року
  • зміни, яких очікували українці: селяни, робітники, підприємці
  • нові українські партії: УСДРП, УПСФ та УПСР або соціал-демократичні робітники, соціалісти-федералісти та соціалісти-революціонери
  • як мобілізація часів Першої світової вплинула на самоорганізацію українських військових частин під час революції
  • загони "Вільного козацтва" — українська тероборона часів революції
  • суть Першого та Другого Універсалів, та чому після проголошення автономії довелося зробити крок назад

Завдання до уроку:

  1. Визначте основні причини революції. Якби ви були політиком, то як би ви запропонували розв'язати ці проблеми?
  2. Уявіть, що ви живете в 1917 році і маєте змогу вести щоденник чи власний блог. Спробуйте передати ті події у такому форматі.
  3. За допомогою google maps знайдіть якомога більше місць пов’язаних з подіями та діячами 1917 року, вказаними в подкасті.
Кримськотатарський національний рух
25 Липня 2023
Ната Чорна
Детальніше

Вчителька історії Ната Чорна про:

  • кримських татар як корінний народ України
  • історію Кримського півострова та традицію автономності цього краю
  • кримськотатарський національний рух, його витоки та етапи
Європейська геополітика та Україна у Першій світовій війні

Вчителька історії Ната Чорна про те:

  • яким був світ напередодні світової війни та чому він забажав перетворень такою ціною?
  • які були союзи держав перед та під час війни
  • чому для українців ця війна була братовбивчою
  • до чого призвела війна

Питання на самоперевірку

  1. Чому українські землі опинилися в зоні інтересів протиборчих сторін у Першій світовій війні? 
  2. Чому Німецька імперія була зацікавлена в загарбанні Наддніпрянщини? 
  3. Чому інтереси українського народу не враховувалися протиборчими сторонами у Першій світовій війні?
Головна українська рада, Союз визволення України, Загальна Українська рада

Історикиня та вчителька історії Юлія Топольницька про:

  • яку позицію займали західноукраїнські політичні сили у Першій світовій війні
  • чи намагались і чи вдалося їм налагодити співпрацю із політичною елітою Наддніпрянщини
  • якою була діяльність Головної української ради, Союзу визволення України та Загальної української ради

НАПИСАТИ ЕСЕ

  1. Ознайомившись із діяльністю ГУР, ЗУР і СВУ, підтверди чи спростуй думку, що історія – циклічна. Чи виникли у тебе паралелі із подіями в сучасній Україні? 
  2. Поміркуй, які засоби ти б використав/-ла, аби зацікавити міжнародну спільноту українським питанням? Як би займався/-лася просвітницькою роботою з українцями та українками, аби спонукати їх до усвідомлення своєї ідентичності?

На кожну ж цих тем можеш прислати нам есе. Ми його прочитаємо та дамо фідбек.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Утворення унійної (греко-католицької) церкви. Відновлення православної ієрархії та реформа церкви

Вчителька історії Ната Чорна про релігійні процеси другої половини ХVI – початку ХVII століття на українських землях:

  • реформацію та видання Пересопницького Євангелія
  • кризу православ’я
  • релігійну дискусію
  • та навіть виникнення нової церкви (Берестейська унія)
Депортація кримських татар
21 Липня 2023
Антоніна Макаревич
Детальніше

Вчителька історії Антоніна Макаревич про:

  • як Росія століттями вимивала ідентичність корінних мешканців, гнала їх з рідної землі, а замість них приводила сіру покірну масу
  • чому зараз кримські татари у Криму – меншість, хоча у 1783 році їх було 92%
  • депортація кримських татар 1944 року, під час якої загинули близько 8 тисяч людей

Подивитися і почитати

  1. Проєкт “Рідний Крим” від Ukraїner
  2. Фільм Ахтема Сеітаблаєва “Хайтарма”
  3. Кримський інжир. Чаїр : антологія / укладачі Алім Алієв, Анастасія Левкова. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2021. – 632 с.

Завдання до уроку

Прочитайте уривки з творів і дайте відповіді на запитання.

Уривок №1

«…Зима. Я, солдат переможної армії, повертався з фронту. Проїхав чи не половину світу. І побачене мене шокувало. Будинки, дороги, школи й театри, прекрасні до війни, лежали в руїнах. Люди, яких я зустрів, були охоплені страхом, болем, самотністю, злиднями й великою бідою... Я повинен був повернутися додому. Мене обіцяла зустріти моя Сафіє. Вона повернула б до мене своє білосніжне осяйне обличчя і радісно усміхнулася дивлячись великими, як море, блакитними очима. І два грайливих завитки з-під хустини, як і раніш, зачарували б мене. Вона одразу покликала б наших дітей. «Сулеймане, ось твої сини - живі та зда. рові. Я виконала свою обіцянку», - сказала б вона. Але не скаже. Ніколи більше не зможе нічого сказати...

Я забрав тоді його з інтернату просто тому, що це був мій обовʼязок. Поки я воював, мій маленький хлопчик, потім моя Сафіє, мій будинок, моя земля - все зникло. Я пішов не на той фронт, я неправильно бився. Я воював у лавах радянської армії, та не зміг захистити те, що дійсно потрібно було захищати. Тож був приречений програти. Ніхто не переміг у цій війні. Жорстока образа душила моє серце, гнів і сум роздирали свідомість».

Ельмаз Юнусова «Гіркі спомини»

Кримський інжир. Чаїр : антологія / укладачі Алім Алієв, Анастасія Левкова. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2021. – 632 с.

Уривок №2

«Ще вчора уявляв себе на борту літака, а сьогодні моє бажання здійснилося. Покійні батьки лише мріяли про повернення, та доля подарувала його нам.

Я дуже шкодую, що вони передчасно пішли в засвіти – батьки, брати, сестра, тисячі співвітчизників. І не побачили цих днів. Як же це прикро й несправедливо! Більшість людей у літаку – це депортовані пів століття тому хлопчики й дівчатка, які потрапили під колесо історії і залишилися живими... Тепер вони дорослі люди.

Як нас зустрінуть? На відібраній у нас Батьківщині в наших оселях мешкають зайди. Звісно, вони не хочуть, щоб ми поверталися. Вони нас не чекають. Але ми все ж мусимо повернутися. Людина, що живе без Батьківщини, подібна до листка, відірваного від дерева. Куди вітер подує, туди й летить.

Заледве встав із місця й пішов слідом за пасажирами, які звільняли салон літака. Ось я на землі. Зробив кілька кроків, опустив-ся на коліна і тричі поцілував її, рідну... І не я один. Інші теж відчували те саме. Всі плакали. Якийсь сивобородий літній чоловік лягає обличчям вниз, намагаючись обійняти землю, і починає ридати вголос, як дитина».

Таїр Халілов «Украдена Батьківщина»

Кримський інжир. Чаїр : антологія / укладачі Алім Алієв, Анастасія Левкова. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2021. – 632 с

Запитання

  1. Про які історичні події розповідається у творах?
  2. Коли відбулися описані події?
  3. Який аспект висвітлили письменники?
  4. Поміркуйте, якою може бути мета написання цих творів?
Від археології до націоналізму: українські землі у складі Російської імперії другої половини ХІХ ст.

Вчитель історії Євгеній Шелест про:

  • Кирило-Мефодіївського товариства
  • заснування громад в імперії
  • науково-літературно-суспільний журнал "Основа" від громади Петербурга та "Чернігівський листок"
  • хлопоманами
  • Валуєвський циркуляр та Емський указ
  • поділ на Стару та Молоду Громади
  • Південно-Західний відділ Російського географічного товариства та його роль на вивчення української історії
  • народники та марксисти
  • Братство тарасівців та "Символ віри молодих українців"

Запитання на засвоєння

  1. Як називалась перша газета, видана громадами?
  2. Які події спричинили вихід Валуєвського циркуляра?
  3. Який зв’язок між діяльністю Кирило-Мефодіївського товариства та громад?
  4. Які обмеження накладав Емський на українську мову?

Рекомендації книг

  1. Ярослав Грицак “Нарис історії України” частина про ХІХ ст.
  2. Володимир Антонович: Моя сповідь: Вибрані історичні та публіцистичні твори, ст. 143 “Погляди українофілів”

НАПИСАТИ ЕСЕ

Напиши есе на тему "Хто є найбільш визначним громадівцем?". Ми дамо фідбек, без жодних оцінок. Розмір теж не регламентуємо.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Відновлення незалежності України. Чому не можна "Перебудувати" імперію

Учитель історії Владислав Штегельський про те:

  • як совєцькі керівники намагались зберегти СРСР і чому ці спроби стали провальними
  • як відроджувався український рух, і до чого тут студенти
  • в яких умовах була проголошена Незалежність України

Питання для самоперевірки:

  1. Як ви думаєте, в чому полягали основні прорахунки совєцького керівництва під час реалізації реформ?
  2. Визначте прояви відродження українського руху в період “перебудови”.
  3. Кожного року, 24 серпня українці святкують День Незалежності. Натомість країни Балтії святкують “День відновлення Незалежності”. Як ви думаєте, чи варто нам також назвати свято “День відновлення Незалежності”? Спробуйте звернутись до думок істориків і навести аргументи за та проти.
Внутрішньо- та зовнішньополітична діяльність уряду Богдана Хмельницького

Історикиня та вчителька історії Юлія Топольницька про те:

  • яку державу вдалося побудувати Богданові Хмельницькому: як формувалась система органів влади, кому належала земля, яким було становище різних верств суспільства
  • як інші країни впливали на зовнішньополітичне становище Української козацької держави
  • звідки ростуть ноги у сучасної російсько-української війни

Питання і завдання для самоперевірки:

  1. Поміркуйте, чому нині президента України інколи називають гетьманом, військові підрозділи ЗСУ носять імена гетьманів і полковників Війська Запорозького, а в тексті національного гімну України є слова, що українці “козацького роду”?
  2. Створіть лінію часу і позначте на ній хронологію встановлення зовнішньополітичних відносин між Військом запорозьким та різними державами.
  3. Поміркуйте, з якою державою міг Богдан Хмельницький укласти найбільш вигідний для України союз? Яку роль у зовнішній політиці європейських держав відігравало релігійне питання, чи актуальне воно в сучасній російсько-українській війні? Відповідь обґрунтуйте.
"Великий луг – Батько, Січ – Мати". Історія козацьких територій та поселень

Вчителька історії Антоніна Макаревич:

  • чому після того, як росіяни підірвали Каховську гідроелектростанцію активно постала тема Великого Лугу
  • що ж таке Великий Луг, хто там мешкав, чим займався і чому цю сторінку нашої історії так хотіли знищити росіяни
Інтеграція України в європейський та світовий економічний простір: виклики і відповіді

Вчителька історії Антоніна Макаревич:

  • якою була українська економіка на початку незалежності у 1991 році, коли джинси, жуйка, снікерс і склянка були недосяжною для більшості розкішшю в СРСР
  • що таке приватизація в 90-х та чому це призвело до створення олігархів
  • яким був вплив росії на українську економіку
  • Україна стає членом МВФ, вводить гривню, ЄС визнає нас країною з ринковою економікою
  • Єдиний економічний простір та тузлинська криза
  • Помаранчева революція 2004 року
  • вступ України до Світової організації торгівлі у 2008 році
  • Революція Гідності 2014 року
  • Угода про асоціацію між Україною та ЄС

НАПИСАТИ ЕСЕ

Прочитай уривок зі статті на "Урядовому порталі" про Угоду про асоціацію між Україною та Європейським Союзом. Напиши есе, чому про угоду написано саме так. Поміркуй, чи погоджуєшся зі значенням угоди, як його подано у статті? Наведи кілька аргументів на підтвердження своєї думки.

"Угода про асоціацію за своїм обсягом і тематичним охопленням є найбільшим міжнародно-правовим документом за всю історію України та найбільшим міжнародним договором з третьою країною, коли-небудь укладеним Європейським Союзом. Вона визначає якісно новий формат відносин між Україною та ЄС на принципах «політичної асоціації та економічної інтеграції» і слугує стратегічним орієнтиром системних соціально-економічних реформ в Україні. Передбачена Угодою поглиблена та всеохоплююча зона вільної торгівлі між Україною та ЄС визначатиме правову базу для вільного переміщення товарів, послуг, капіталів, частково робочої сили між Україною та ЄС, а також регуляторного наближення, спрямованого на поступове входження економіки України до спільного ринку ЄС."

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Російська революція 1905-1907 років
10 Липня 2023
Марія Воротило
Детальніше

Вчителька історії Марія Воротило про:

  • те, чому відбулася Російська революція 1905-1907 років
  • те, чого хотіли робітники
  • те, що таке "Кривава неділя"
  • те, скільки підприємств страйкували
  • Повстання на панцернику "Князь Потьомкін-Таврійський"
  • скасування заборони на українську мову
  • появу Думи в імперії

НАПИСАТИ ЕСЕ

Напиши есе на тему "Що дала українцями Російська революція 1905-1907 років". Ми прочитаємо його і дамо фідбек.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Земельна реформа Столипіна і її вплив на Україну
10 Липня 2023
Марія Воротило
Детальніше

Вчителька історії Марія Воротило про:

  • те, якими були правила володіння землею на початку 20-го століття
  • земельну реформу Петра Столипіна і що з неї вийшло

НАПИСАТИ ЕСЕ

Напиши есе на тему "Що б я робив, якби був селянином під час Столипінської реформи". А ми дамо фідбек.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Уроки Другої світової війни. Повоєнна карта світу
2 Липня 2023
Марія Воротило
Детальніше

Учителька історії Марія Воротило про:

  • завершення війни в 1945 році
  • країни-переможці та ті, що програли
  • утворення двополярного світу: з одного боку СРСР, зі своєю приватизованою перемогою і принципом “у нас всі однаково щасливі та бідні”, а з іншого – США з "планом Маршалла"
  • поділ Німеччини на ФРН (Федеративну Республіку Німеччини) та НДР (Німецьку Демократичну Республіку)
  • більшість українців починають жити на території однієї держави – УРСР
  • 1960 рік, “Рік Африки”

НАПИСАТИ ЕСЕ

Довгий час ми всі були впевнені, що всі засвоїли уроки Другої світової. Але 2022 рік кинув виклик цьому. Враховуючи останні події, опиши, на твою думку, який саме урок Другої світової засвоїла кожна провідна сучасна країна. Ми дамо фідбек на твоє есе.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Україна початку ХХ століття перед викликами модернізації

Учителька історії Марія Воротило про:

  • модернізацію на українських землях, тобто перехід від аграрного суспільства до індустріального
  • економічну модернізацію: 90% українців є аграріями, малоземелля, сіль, цукор, трудова міграція, бейбі-бум, кооперативи
  • перші українські політичні партії та роль УГКЦ, "Пласт", “Сокіл” і “Січ”
  • Міхновського – власника неймовірних вусів та автора "Самостійної України”
  • революцію 1905 року в Російській імперії: перші українські депутати та перша українська газета в імперії, поява "Просвіти" в Наддніпрянщині, а згодом "чорносотенці" та ТУП

Запитання для самоперевірки

  1. На твою думку, чому більшість українців на початку ХХ століття не вірили в ідею незалежної України?
  2. Захід України початку ХХ століття мала свою спеціалізацію в економіці. Чи збереглися ці тенденції зараз? Який вигляд має там промисловість сьогодні?
  3. Як думаєш, чому українські діячі створюють організації, які були направлені саме на дітей? Як гадаєш, таке виховання зіграло свою роль в майбутніх подіях, включаючи Першу світову?
Шлях модернізації та прогресу? Українські землі у складі Російської імперії у другій половині ХІХ ст.

Вчитель історії Євгеній Шелест про те:

  • як серед паротягів, пароплавів, дирижаблів, радіо та телефонів непомітно сталася зміна суспільного устрою: феодальні відносини остаточно покинули історичну арену, аграрні суспільства занепали або були завойовані
  • як приходить новий, індустріальний соціум, побудований в містах навколо заводів і фабрик: суспільство ідеологій, прогресу та капіталізму; суспільство колоніальних імперій, конкуренції та змагання за першість

Запитання для самоперевірки:

  1. Які нові промислові регіони з’явились на території України?
  2. В якій галузі промисловості було зайнято найбільшу кількість робітників? Чому так на вашу думку?
  3. Що було особливого у змінах суспільства на території України у другій половині ХІХ ст.?

Рекомендації подивитися та почитати:

  • Відео з ютюб-каналу "комік плюс історик" про цукрових Магнатів
  • Книга “Перший олігарх” про Михайла Терещенка авторства його внука 
  • Т. Водотик "Історія успіху: Видатні українські бізнесмени ХІХ ст" (Фоліо, 2020)
Тоталітаризм, українізація та планова економіка. Україна у складі СРСР 1920-х років

Вчителька історії Ната Чорна про:

  • що таке тоталітаризм і які риси йому притаманні
  • як формувався цей режим в Радянському Союзі, частиною якого стала Україна
  • політику воєнного комунізму
  • Нову економічну політику (НЕП)
  • українізацію як інструмент закріплення влади Комуністичної партії
  • як Йосип Сталін виборював собі лідерство у партії після Леніна
  • курс на індустріалізацію та згортання НЕП, створення планової економіки
  • як перебування у складі тоталітарної країни вплинуло на історичний розвиток українського народу

Завдання

Пропонуємо скласти таблицю з двох колонок. В першій колонці перерахуй характеристики тоталітаризму, а в другій – визнач історичні факти чи процеси в СРСР у 20-х роках ХХ століття, які підтверджують наявність кожної з характеристик у політичній системі цієї держави.

Чому Україна потрапила в склад тоталітарної імперії СРСР. 1917–1923 роки

Вчителька історії Ната Чорна про:

  • утворення УНР
  • Акт злуки Української Народної Республіки та Західноукраїнської Народної Республіки
  • утворення більшовиками Української Соціалістичної Радянської Республіки
  • війну між більшовицькою армією та армією Директорії
  • політику “воєнного комунізму”
  • голод 1921-1923 років
  • Денікінський режим
  • утворення комуністичних партій
  • утворення Союзу Радянських Соціалістичних Республік

Завдання

Складіть лінію часу, на якій послідовно вкажіть основні державні утворення на цій території впродовж 1917-1923 років.

Вчителька історії Ната Чорна про:

  • те, який вплив на культуру мало утворення Гетьманщини
  • козацьке історіописання
  • українське (або козацьке) бароко
  • класицизм
  • внесок Григорія Сковороди

Порада подивитися (чи почитати) про Григорія Сковороду

Питання для самоперевірки:

  1. Чому створення козацької держав якісно впливало на розвиток української культури у зазначений період? 
  2. Чому українське бароко в історичній літературі часто називають “козацьким бароко”?
  3. У чому цінність козацького історіописання в контексті історії України? 
Як розпочати будівництво нації. Українські землі у складі російської імперії у другій половині XVIII – першій половині XIX ст.

Учитель історії Владислав Штегельський про:

  • яким було становище українських земель у складі Російської імперії у другій половині XVIII – першій половині ХІХ століть
  • що таке промисловий переворот і до чого тут українські бізнесмени
  • що таке нація та з чого і як розпочалось національне відродження українців

Тут і про повстання Устима Кармалюка, і про Одесу, яка стає центром торгівлі, і про чумаків. Автор намагається пояснити, як формувалася українська нація на прикладі дорослішання людини.

Питання для самоперевірки

  1. Повторіть три етапи національного відродження, про які ви почули. Спробуйте визначити на якому етапі перебували українці протягом першої половині ХІХ ст. Які факти можуть аргументувати ваші думки?
  2. Визначте основні організації, які існували на українських землях у першій половині ХІХ ст. та їхні погляди. Яка з організацій, на вашу думку, була найбільш ефективною та впливовою?
  3. Спробуйте знайти інформацію про меценатську діяльність українських підприємців ХІХ століття. Чому важливо, аби бізнес фінансував освіту та культуру? Знайдіть приклад сучасних бізнесменів, які займаються такою діяльністю.
Україна в умовах системної кризи СРСР: черги як стиль життя. Криза совєцької економіки очима звичайних громадян

Учитель історії Владислав Штегельський на прикладі повсякденного життя українців розбирається в тому:

  • якою була економічна система в період “застою”
  • якими були ознаки кризи совєцького ладу, і чому він був приречений

Питання для самоперевірки

  1. Спробуйте визначити головні ознаки кризи совєцького ладу
  2. Щоб ви запропонували, щоб подолати ці кризові явища?

НАПИСАТИ ЕСЕ

Напиши есе на тему "Чи була совєцька система приреченою з самого початку". Обсяг може бути і 50 слів, і 500 – нам важливі твої формулювання та аргументація власних думок. У нас є педагоги з навчання письма, які дадуть тобі фідбек.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Сталінізм та його наслідки для України. 30-ті роки ХХ ст.
1 Червня 2023
Євгеній Шелест
Детальніше

Вчитель історії Євгеній Шелест відповідає на два запитання:

  • Що не варто забувати і пробачати українцям сталінізму?
  • Як українці це пережили?

Поради для перегляду та прочитання

  • Фільми: “Поводир” та “Ціна правди”
  • Книга: "Чорна книга комунізму"

Запитання для самоперевірки

  1. Чому боротьба з куркулями ослабила сільське господарство?
  2. Які галузі промисловості більше розбудовувались в ході індустріалізації?
  3. Яка кінцева мета більшовиків? Чи досяжна вона, на вашу думку?
Окупація України військами Німеччини та її союзників під час Другої світової. Рух опору

Учитель історії Євгеній Шелест про те, як:

  • українські землі перебували в окупації з перших днів німецько-радянської війни
  • окуповану територію України німці поділили на дистрикт Галичину, Райхскомісаріат Україна, прифронтову зону та Трансністрію, яку передали Румунії
  • від самого початку вторгнення Гітлер не планував жаліти чи якось ощасливлювати українців державністю
  • війна на винищення, що її оголосили нацисти, не щадила нікого
  • Україна стала також місцем Голокосту
  • рух опору був неоднорідним і переслідував різні цілі: партизани боролись за повернення більшовицької влади Сталіна, січовики Бульби за відродження УНР, а бандерівці УПА хотіли створити свій варіант української держави
  • важким злочином стали вбивства воїнами Армії Крайової та УПА мирних українців та поляків у селах Волині

Євгеній також рекомендує до перегляду відео:

  1. Про волинську трагедію
  2. Про відносини ОУН та нацистів
  3. Загальний огляд німецької окупації
12 Травня 2023
Євгеній Шелест
Детальніше

Вчитель історії Євгеній Шелест про внутрішньополітичну ситуацію радянської України в 1950-х:

  • причини початку десталінізації
  • приєднання Криму до УРСР
  • повстання українців у таборах ГУЛАГу
  • перші українці на чолі республіки
  • консервація українців, їх ролі та культури на рівні шароварщини
  • економічні зміни

Євгеній, зокрема, шукає відповіді на два ключові запитання теми:

  • Чому Микита Хрущов пом’якшив режим СРСР?
  • Чи стало від того краще?

Вчитель пояснює матеріал на історичних анекдотах.

Статті про повстання на "Історичній правді"

Завдання для самоперевірки

  1. Чому десталанізація не була повною?
  2. За яких умов, на вашу думку, могли би вдатись сільськогосподарські надпрограми Хрущова?
  3. Які ознаки культу особи ви пам’ятаєте з уроків історії? Чи має хтось із сучасних лідерів такий культ?
Україна після Другої світової. Соціально-економічні відносини

Вчителька історії Ната Чорна про те, як українські землі оговтувалися від наслідків найбільшої катастрофи ХХ століття – Другої світової війни:

  • виснаження людей на виконання повоєнної пʼятирічки
  • відмова СРСР від допомоги американців за планом Маршалла
  • репресії Української греко-католицької церкви
  • боротьбу УПА за незалежність України
  • депортації як спосіб боротьби з "українськими націоналістами"
  • колективізація та індустріалізація

Запитання для самоперевірки

  1. Чи можна вважати планову економіку Радянського Союзу ефективною в процесі повоєнної відбудови держави? 
  2. Чому Радянському Союзу було вигідно підтримати проведення Польщею операції “Вісла”?
  3. Чому радянська влада ліквідувала УГКЦ на західноукраїнських землях?
Гетьманщина в період Івана Мазепи та спроба усамостійнення

Ната Чорна розбирається:

  • хто ж такий Іван Мазепа
  • чому його так не любить російська історія
  • яка його роль в українському історичному процесі
  • і головне завдання – сформувати власну думку про цю особистість
Передумови та початок німецько-радянської війни. "Тактика випаленої землі"

Вчитель історії Євгеній Шелест:

  • про перші роки Другої світової війни – із 1939 по 1941 роки
  • про передумови та причини початку німецько-радянської війни
  • детально зупиняється на 1941 році
  • пояснює, що таке "тактика випаленої землі" у виконанні більшовиків

Питання для самоперевірки:

  1. Як змінилось ваше уявлення про початок Другої світової після сьогоднішнього заняття?
  2. Яким ви бачите розв’язання українського питання сьогодні?
  3. Як ви б сформулювали ваше ставлення до Гітлера та Сталіна?
Українське питання в міжнародній політиці перед Другою світовою війною

Вчитель історії Євгеній Шелест допомагає розібратися із поняттям "українського питання":

  • хто і коли його вперше визначив і які рішення пропонував
  • як українське питання ставало дедалі важливішим у світовій історії першої половини ХХ ст.
  • та як досягло свого апогею 23 серпня 1939 року
  • і, звісно, поговоримо про найвідоміших злих геніїв ХХ століття – Гітлера та Сталіна – та їхню роль в українському питанні

НАПИСАТИ ЕСЕ

Пропонуємо написати есе на одну з трьох тем:

  1. Як ви розумієте “українське питання” у сучасній війні?
  2. Чому перемога жодної зі сторін у радянсько-німецькій війні не була зручною для українців?
  3. Що у вашому розумінні Другої світової війни змінилось для вас після сьогоднішнього випуску?

Наші вчителі з навчання письма обовʼязково дадуть фідбек.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Війна за суверенітет козацької держави другої половини ХVІІ ст.

Вчитель історії Євгеній Шелест розповідає про одну з найскладніших тем в історії України – про період Руїни:

  • основна канва подій Руїни
  • пробуємо все-таки виділити важливих персонажів
  • розбираємося із впливом цього бурхливого часу на сьогодення

Як варіант, можете скористатися цією схемою з інтернетів (але краще робіть свою).

Питання для самоопрацювання:

  1. Чому цю тему називають найважчою у 8 класі?
  2. Чи складна ця тема для вас? Поясніть чому?
  3. За кого із гетьманів часів Руїни голосували б ви? Чому?
  4. Вправа для тренування гетьманознавства
  5. Вправа для історичної географії
Українські землі у складі Австрійської імперії у другій половині ХІХ ст.

Вчитель історії Євгеній Шелест розповідає:

  • Як економічні зміни призвели до першої хвилі еміграції українців за кордон
  • Чому москвофіли шукали “хароших рускіх”
  • Як Іван Франко став зіркою політики

Питання для самоперевірки:

  1. Чому на вашу думку соціалізм був таким популярним у ХІХ ст.?
  2. Скільки заробляв Іван Франко, щоб мати змогу утримувати сім'ю і побудувати будинок у Львові?
  3. Чому ідея української незалежності була вкрай радикальною в кінці ХІХ ст.?

Вчителька історії Ната Чорна про таке:

  • Східна Галичина, Західна Волинь, Західне Полісся, Холмщина і Підляшшя відходять у склад Польщі
  • утворення СРСР, окупація радянськими військами західноукраїнських земель
  • створення Української військової організації (УВО) та Організації українських націоналістів (ОУН)
  • ідеї Євгена Коновальця, Дмитра Донцова та Степана Бандери
  • акція “пацифікації“ або ”умиротворення”, яку польський уряд починає на українських землях у 1930-му
  • утворення Карпатської України

НАПИСАТИ ЕСЕ

Спробуйте написати есе на тему: “Чи змогло українське суспільство реалізувати ідеї національного розвитку Дмитра Донцова та Степана Бандери зі здобуттям незалежності?”. Ми обовʼязково дамо фідбек.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
6 Квітня 2023
Ната Чорна
Детальніше

Вчителька історії Ната Чорна про таке:

  • періодизація Другої світової війни
  • причини початку війни
  • що таке реваншизм і нацизм в довоєнній Німеччині
  • чому світ нічим не зміг запобігти початку війни

НАПИСАТИ ЕСЕ

І спробуйте дати відповідь: Чи могло людство уникнути Другої світової війни? Чому?. Ваші роздуми надсилайте у формі для есе і ми дамо вам фідбек.

Якщо хочете, то перед написанням можете прочитати роботу Еріка Гобсбаума “Вік екстремізму:коротка історія ХХ віку, 1914–1991”. А саме розділ “Вік катастрофи”.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
30 Березня 2023
Ната Чорна
Детальніше

Вчителька історії Ната Чорна про те:

  • що таке Ліга Націй та чому вона була зовсім неефективною
  • як зародилась ООН та які її функції
  • чому постійний представник України в ООН Сергія Кислиці ставить під сумнів легітимність участі Росії в організації
  • в чому ООН ефективна, а в чому не дуже

Завдання до уроку

Складіть порівняльну таблицю двох безпекових організацій, про які йшлося в уроці – Ліга Націй та ООН. Порівняйте їх за такими показниками: тривалість існування, країни-засновники, фінансування, сфери впливу, кількість вирішених конфліктів за їх допомогою.

Козацька кров або Чому свобода понад усе?
20 Березня 2023
Ната Чорна
Детальніше

Вчителька історії Ната Чорна шукає відповіді на питання, що таке "козацька кров" та чому підлітки слово “свобода” асоціюють зі словом “козак”. З уроку ви дізнаєтесь:

  • про етимологію слова "козак"
  • про причини виникнення козацтва
  • де жили козаки
  • яким було життя на Запорозькій Січі
Західноукраїнські землі на початку ХІХ ст.: від Марії Терезії до Весни народів

Вчитель історії Євгеній Шелест тут:

  • Показує і розкриває цікавий сюжет історії Західноукраїнських земель
  • Пояснює важливість цього історичного періоду для нас сьогодні

Євгеній розповідає про:

  • падіння Речі Посполитої
  • вхід земель сучасного заходу України у склад Австрійської імперії
  • те, чому місцеві українці не називали себе поки що українцями
  • те, яка мова і віра була популярної в ті часи
  • Руську трійцю та "Русалку Дністрову"
  • Весну народів 1848 року та її вплив на національний рух в західноукраїнських землях

Питання для самоперевірки:

  1. Хто такі “будителі” і від чого вони пробуджували?
  2. В чому значення альманаху “Русалка Дністровая”?
  3. Яким чином українські землі опинились під владою австрійської монархії?
  4. Вправа щодо “Руської трійці”
  5. Вправа щодо “Весни народів”
Козацька революція середини XVII ст. або Чому всі пам’ятають лише союз Хмельницького з московією?

У цьому уроці вчитель історії Євгеній Шелест розбирається:

  • В чому загальне значення козацької революції для нас сьогодні
  • Чи можна зрозуміти рішення Богдана Хмельницького у 1654 році

Аби розібратись із цим історичним пазлом, розділяємо його ще на кілька частин:

  • З’ясуємо причини та основний перебіг подій козацької революції середини XVII ст. Аби краще осягнути її масштаб та вплив на історію українських земель;
  • Обговоримо особливості тогочасної політичної культури Європи. Щоб розуміти мотивацію Хмельницького та козацьких сусідів;
  • Поговоримо про козацько-московський договір та його особливості;
  • Прослідкуємо вплив козацької революції середини XVII ст. на історію України і на сьогодення.

Питання для самоперевірки:

  1. Чому почалась козацька революція?
  2. Яку роль в ній відіграло Кримське ханство?
  3. Чому Богдан Хмельницький вважається українським національним героєм?
  4. Як ви ставитесь до Березневих статей і чому?
  5. Попрактикуйте хронологію у цій вправі.
  6. А тут попрактикуйте знання головних подій.

НАПИСАТИ ЕСЕ

Також пропонуємо тобі написати есе на тему "Союз Хмельницького із татарами: добро чи зло?". Твій твір перечитають наші вчителі та дадуть на пошту фідбек, що в ньому можна розвинути чи покращити. Так ти зможеш потренуватись у письмі. В обсязі не обмежуємо, але якщо впишешся в 300 слів, то відповідь, ймовірно, отримаєш швидше. Дуже чекаємо твоїх думок.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*