Війна після війни. Національно-визвольний рух у 1944–1950-х рр. на території України – 11 клас

Ірина Вишня, кандидатка історичних наук та вчителька історії про:

  • основну мету УПА та її територіальні поділи
  • війну після війни: як радянщина боролась з Українською повстанською армією
  • те, як УПА дбали про державну розбудову
  • широкомасштабну операцію – «Велика блокада»
  • наймасовіше переселення українців із західних регіонів: операція «Захід»
  • причини та наслідки припинення діяльності УПА
  • те, як вбивство Лева Ребета та Степана Бандери вплинуло на тих, хто продовжував боротись

НАПИСАТИ ЕСЕ

Пропонуємо написати есе на тему: "Чим операція "Захід" схожа на акцію "Вісла". Твій твір перечитають наші вчителі та дадуть на пошту фідбек. Дуже чекаємо твоїх думок

ДОДАТКОВІ ДЖЕРЕЛА

“Велика блокада”: як провести вибори у непокірному регіоні. Олеся Ісаюк

Операція “Запад”. Перевиконання плану з депортацій українців. Андрій Когут 

Операція “Захід”. Олег Бажан 

Чому корисно пригадати УПА? Володимир В’ятрович

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
"Перші совіти" – 10 клас
30 Листопада 2023
Ірина Вишня
Детальніше

Ірина Вишня, кандидатка історичних наук та вчителька історії розповідає про: 

  • "Мюнхенську змову" та "пакт Молотова — Ріббентропа"
  • об'єднання українських земель на початку Другої Світової війни: вигода для Сталіна
  • події "Золотого вересня" 
  • приєднання до УРСР Західної Волині та Східної Галичини — як саме "совєти" легалізовували свою владу
  • репресії та депортації Західних українських земель
  • хто такі "антирадянськи налаштовані елементи"
  • приєднання Північної Буковини, Хотинщини та Південної Бессарабії до складу УРСР та їх радянізація
  • ОУН як єдину організовану опозиційну силу на загарбаних "совєтами" землях

ДОДАТКОВІ МАТЕРІАЛИ

“Нас визволили, і нема на то ради”. Як відбувалась окупація Галичини "першими совітами". Локальна історія

"1939. Радянська окупація Західної України і кривава "братська" любов". The Документаліст

Українська Держава Павла Скоропадського – 10 клас
30 Листопада 2023
Владислав Штегельський
Детальніше

Вчитель історії Владислав Штегельський про:

  • Гетьманат Павла Скоропадського
  • крінжові рішення керівників Центральної Ради
  • неоднозначну біографію Гетьмана
  • внутрішню та зовнішню політику Української Держави
  • як хороший піарник міг би врятувати Гетьманат від занепаду

Запитання до уроку:

  1. Порівняйте внутрішню політику УЦР та Гетьманату.
  2. Поміркуйте, як і чому різні верстви населення ставились до Павла Скоропадського.
  3. Історики по-різному інтерпретують політичні погляди Скоропадського – від автономіста до самостійника. На основі додаткових джерел, спробуйте знайти по 3 аргументи до двох позицій.

НАПИСАТИ ЕСЕ

Напиши есе на тему "Які були політичні погляди Скоропадського". Відповідь обґрунтуй. Ми дамо фідбек на есе, без жодних оцінок. Розмір теж не регламентуємо.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Українська революція. Другий етап: листопад 1917 - квітень 1918 року – 10 клас
30 Листопада 2023
Владислав Штегельський
Детальніше

Вчитель історії Владислав Штегельський про:

  • другий період існування Української Центральної Ради
  • хто такі більшовики та які вони мали “стосунки” з українцями
  • справжню та фейкову Українську Народну Республіку
  • що вимагала українська делегація від німецьких дипломатів
  • яким може бути справжній День Незалежності України

Завдання для самоперевірки:

  1. За допомогою Google-карт знайди місця, які пов'язані з подіями, про які був подкаст. Поміть, де в які з них тобі вже довелося відвідати, а де ще хочеться б побувати.
  2. Міністр іноземних справ Австро-Угорщини обурювався вимогам української делегації: «Хто тут взагалі переможець, а хто переможений». Ознайомся з умовами берестейського миру та визнач, які умови викликали таку реакцію міністра. Чи було це перемогою української делегації?
  3. Подумай над питанням: Чи була у УЦР альтернатива Берестейського миру?

НАПИСАТИ ЕСЕ

Напиши есе на тему "Чи була у УЦР альтернатива Берестейського миру". Відповідь обґрунтуй. Ми дамо фідбек на есе, без жодних оцінок. Розмір не регламентуємо.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Приборкання норовливих. Реєстрове козацтво та козацькі повстання кінця XVI ст. – 8 клас

Вчителька історії Ольга Безгодкова про:

  • навіщо козаки створювали побратимам нові прізвища
  • хто такі "реєстрові козаки" та які привілеї вони мали
  • справжню причину великих козацьких повстань
  • унікальні "рухомі фортеці" козацького війська
  • як Северин Наливайко став народним героєм
Помаранчева революція. Конституційна реформа 2005 року – 11 клас

Вчителька історії Леся Юрчишин про:

  • передвиборчу кампанію Віктора Януковича та Віктора Ющенка
  • поняття “революція” та чому вона стала “Помаранчевою”
  • гасла та заклики обох таборів
  • результати та вплив Помаранчевої революції на державу
Президентство Леоніда Кучми – 11 клас
22 Листопада 2023
Леся Юрчишин
Детальніше

Вчителька історії Леся Юрчишин про:

  • як Леоніду Кучмі вдалося отримати свій пост
  • символи епохи правління Кучми
  • як президент розв'язував питання “Якою повинна бути нова країна?”
  • як відбувалося прийняття Конституції України та які були її особливості
  • другий президентський термін “червоного директора”
Чому Галицько-Волинську державу можна називати королівством? – 7 клас
18 Листопада 2023
Антоніна Макаревич
Детальніше

Вчителька історії Антоніна Макаревич:

  • як Данило та Василько протягом 40 років повертали землі батька Романа Мстиславовича
  • як два брати утвердилися в Галицько-Волинському князівстві
  • чому Данила варто називати не Галицьким, а Романовичем
  • якими були відносини князя із монгольським ханом
  • як Данила Романовича коронували, а державу почали називати Королівством Руським
  • що було із королівством після смерті Данила
Пекельні люди: походи монголів на Русь – 7 клас
3 Листопада 2023
Антоніна Макаревич
Детальніше

Вчителька історії Антоніна Макаревич про:

  • як половці пішли по допомогу до руських князів
  • про долю завойованих монголами українських земель
  • чому Галицько-Волинське князівство стало політичним, економічним та культурним центром Русі
Обличчя дисидентства: Левко Лук’яненко,  В’ячеслав Чорновіл – 11 клас

Вчителька історії Леся Юрчишин про:

  • відмінність між “шістдесятниками” та “дисидентами”
  • Левка Лук’яненка та його боротьбу за самостійність українського народу
  • журналістську діяльність В’ячеслава Чорновола
  • чому дисидентів називали “в'язнями сумління”

Додаткові матеріали

"Весна народів" та українці в Австрійській імперії – 9 клас

Вчителька історії Ната Чорна про:

  • як вибухнув вулкан вимог у Європі
  • “Весну народів” — ланцюгову реакцію революцій
  • першу українську політичну організацію в Галичині — Головну руську раду
  • як український народ у складі Австрійської імперії йшов до самовизначення
Перший етап національного відродження на українських землях в складі Австрійської імперії – 9 клас

Вчителька історії Ната Чорна про:

  • етапи та особливості українського національного руху в Австрійській імперії
  • освічений абсолютизм - тренд монархів того часу
  • як греко-католицькі священники стали “будителями” для українського народу
  • за чим діячі “Руської трійці” пішли у народ
Чи справді Ярослав був Мудрим – 7 клас
25 Жовтня 2023
Антоніна Макаревич
Детальніше

Вчителька історії Антоніна Макаревич про:

  • шлях Ярослава до престолу (почуємо навіть голос князя)
  • вигідні інвестиції у будівництво
  • "Руська правда" та питомо українські слова в ній
  • внесок князя у релігію та культуру Київської Русі

Прочитайте уривок з джерела і дайте відповіді на запитання:

  1. Про що йдеться в уривку з джерела?
  2. Про що намагався подбати князь Ярослав?

«Осе я одходжу зі світу сього. А ви, сини мої, майте межи собою любов, бо ви єсте брати від одного отця і одної матері. І якщо будете ви в любові межи собою, то й Бог буде в вас, і покорить він вам противників під вас, і будете ви мирно жити. Якщо ж будете ви в ненависті жити, у роздорах сварячись, то й самі погибнете, і землю отців своїх і дідів погубите, що її надбали вони трудом великим... Тепер же поручаю я - замість себе - стіл свій, Київ, найстаршому синові моєму, брату вашому Ізяславу. Слухайтесь його, як ото слухались ви мене, нехай він вам буде замість мене. А Святославу даю я Чернігів, а Всеволоду - Переяславль, а Ігорю - Володимир, а Вячеславу – Смоленськ».Про що йдеться в уривку з джерела? Про що намагався подбати князь Ярослав?

ЛІТОПИС РУСЬКИЙ. Роки 1037 — 1067. Цит. за: http://litopys.org.ua/litop/lit08.htm

НАПИСАТИ ЕСЕ

Свої відповіді на питання сформулюйте у текстовому форматі та надішли нам. Ми дамо фідбек, без жодних оцінок. Розмір теж не регламентуємо.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Перипетії утворення Галицько-Волинського князівства – 7 клас
24 Жовтня 2023
Антоніна Макаревич
Детальніше

Вчителька історії Антоніна Макаревич про:

  • українські «Ігри престолів» на прикладі Галицько-Волинського князівства
  • хто, коли і як утворив князівство
  • появу правнуків Ярослава Мудрого на галицьких та волинських землях
  • князів Володимирка та його сина Ярослава Осмомисла
  • напружені стосунки князів із боярами
  • об’єднання галицьких і волинських земель Романом Мстиславовичем та поневіряння його синів
Український національний рух в Російській імперії: шляхетський етап – 9 клас

Вчителька історії Ната Чорна про:

  • спадок козацтва як каталізатор українського національного відродження в кінці ХVIII століття,
  • процес українського національного відродження в трьох етапах від історика Івана Лисяка-Рудницького
  • перший “шляхетський” етап українського національного відродження: кінець XVIII ст. – 40-ві роки ХІХ ст.
  • розвиток української культури другої половини XVII – XVIII століття: “Енеїда” Івана Котляревського та історичний твір “Історія Русів” як докази ідентичності українців,
  • хто такі  асимілятори та традиціоналісти
  • перший заклад вищої освіти на території українських земель та його вплив на розвиток української ідентичності
  • Харківська школа романтиків: Ізмаїл Срезневський та Микола Костомаров
  • започаткування та знищення Кирило-Мефодіївського братства
"Українська армія живе і бореться". Події визвольних змагань кінця 1919 – 1921 рр. – 10 клас

Юлія Топольницька, історикиня і вчителька історії про: 

  • що таке «Трикутник смерті» та “Червоний імперіалізм”
  • чи дійсно більшовики вводили українську мову в установах та школах? 
  • політика більшовицької влади щодо українського села: трудові відносини, розкуркулення, Центральне управління таборів - ГУТАБ
  • підпільні методи боротьби армії УНР - перший зимовий похід армії УНР
  • Варшавська угода: Симон Петлюра узурпатор?
  • як більшовики через пропаганду зробили себе "визволителями"
  • як змінювалась лінія фронту у 1919-1920 рр.: "Диво на Віслі", "Лінія Керзона" та  Ризький мир;
  • два червоних терори в Криму у революційний період
  • другий зимовий похід жовтня-вересня 1921 року на чолі Юрком Тютюнником.

Питання і завдання для самоперевірки:

Поміркуйте, які факти з подій 1919-1921 рр. свідчать про те, що більшовики використовували методи «гібридної війни» проти України. Проведіть паралелі із сучасною російсько-українською війною.

Як воно, жити в епоху великих змін? Українці у XVI ст. та першій половині XVII ст.

Вчителька історії Інна Ковалишена про:

  • як люди в Україні XVI-першої половини XVII ст. уявляли суспільство і своє місце в ньому
  • три верстви населення у Середньовічній Європі: знать, духовенство та простолюд
  • зміни у верствах які під час утворення Речі Посполитої
  • як “революція цін” (наплив золота із щойно відкритої Америки) вплинула на панщину в Україні
  • роль Магдебурзького права у розвитку міст
  • мультикультурність: обмін досвідом та процвітання торгівлі у містах
  • контрреформація у другій половині XVI ст. в Європі: занепад православної церкви, та як вона пізніше стала знаменом спротиву
  • причини та створення нової верстви населення (козацтва) у “Дикому полі”

НАПИСАТИ ЕСЕ

Пропонуємо написати есе на тему "Що саме посприяло об’єднанню представників різних станів навколо козацтва". Твій твір перечитають наші вчителі та дадуть на пошту фідбек. Дуже чекаємо твоїх думок.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Радянські концентраційні табори: ГУЛАГ (ГУТАБ)
6 Жовтня 2023
Марія Воротило
Детальніше

Вчителька історії Марія Воротило:

  • "на одну людину – менш ніж два квадратні метри простору" - що таке ГУЛАГ (ГУТАБ)
  • хто і за що потрапляв у радянські концентраційні табори
  • що робили у таборах близько 18 млн людей за декілька десятиліть існування ГУЛАГів
  • як українські ув’язнені організовували аматорські театри на спротив радянській системі
  • розформування ГУЛАГів: як все закінчилось

НАПИСАТИ ЕСЕ

Пропонуємо написати есе на тему "Чому ГУЛАГ не був створений як звичайна в’язниця". Твій твір перечитають наші вчителі та дадуть на пошту фідбек. Дуже чекаємо твоїх думок.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Національно-визвольне повстання Богдана Хмельницького - 8 клас

Воротило Марія, викладачка історії про: 

  • Dream-team Богдана Хмельницького: Тугай-Бей, Максим Кривоніс, Іван Богун
  • Перше повстання Хмельницького проти Речі Посполитої - травень 1648, битви під Жовтими Водами та Корсунем
  • Полонне і Бар - непереможні фортеці та хто їх захопив?
  • Битва під Пилявцями: як поляки втратили покоління польської аристократії - “Перина, Латина і Дитина”
  • Чому Хмельницький не взяв Замостя?
  • Облога козаками міста Збаража
  • Чому кримський хан та султан не давали козакам по-справжньому завдавати удару Речі Посполитій?
  • Берестейська битва - хто ж насправді був зрадником?
  • Чи правда, що Хмельницький сидів у полоні? 
  • Битва під Берестечком як перша велика поразка козаків
  • Ідея для серіалу: весілля сина Богдана, Тиміша Хмельницького та його вплив на історію
  • облога Жванця: як козаки обманули короля Речі Посполитої
  • Віленське перемир’я: ким був Хмельницький для Московського царя?

НАПИСАТИ ЕСЕ

Також пропонуємо тобі написати есе на тему "Як варто було підготуватись Хмельницькому до повстання, аби мати більше шансів на успішний фінал?". Твій твір перечитають наші вчителі та дадуть на пошту фідбек, що в ньому можна розвинути чи покращити. Так ти зможеш потренуватись у письмі. В обсязі не обмежуємо, але якщо впишешся в 300 слів, то відповідь, ймовірно, отримаєш швидше. Дуже чекаємо твоїх думок.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Не буди лихо доки спить тихо: версія "Хмельницький" – 8 клас

Марія Воротило, викладачка історії про: 

  • те, коли відбувся перехід від "козаків-розбійників" до "захисників української держави" та хто став обличчям цієї зміни
  • "Ординація війська Запорозького"- набір законів, який мусив перетворити козаків на регулярну польську армію
  • чому пограбували будинок Хмельницького, та як це стало приводом до повстання козаків проти Річі Посполитої
  • як Хмельницький готував повстання та хто його підтримав
  • чи дійсно козаки носили шаровари?

НАПИСАТИ ЕСЕ

Пропонуємо написати есе на тему "Чому Хмельницький замість спокійно піти на пенсію, почав готувати війну". Твій твір перечитають наші вчителі та дадуть на пошту фідбек. Дуже чекаємо твоїх думок.

Діяльність Директорії. Антигетьманське повстання
30 Вересня 2023
Юлія Топольницька
Детальніше

Історикиня та вчителька історії Юлія Топольницька про:

  • чим "узурпатор" Скоропадський не влаштовував українців
  • утворення опозиційного руху (Український національно-демократичний союз, майбутній Український національний союз) на чолі із Володимиром Винниченком
  • утворення Директорії для антигетьманського повстання
  • підтримка повстання (та Директорії) селянами та усусами (Січовими Стрільцями)
  • зречення влади Скоропадським та відновлення Української Народної Республіки
  • відмінність політики Директорії від політики гетьмана
  • "трудова інтелігенція" або "нетрудові експлуататорські класи" - український варіант більшовизму Директорії
  • як більшовицька політика Директорії могла унеможливити Злуку
  • Акт Злуки УНР і Західноукраїнської Народної Республіки (ЗУНР) в Соборну Україну
  • що відбувалося в Києві у день Соборності 22 січня 1919 року, у річницю ухвалення ІV Універсалу Центральної Ради про державну самостійність УНР
  • як Трудовий конгрес затвердив акт про створення єдиної Соборної України та висловився проти встановлення в Україні радянської форми правління

НАПИСАТИ ЕСЕ

Напиши есе на тему "Яким був вплив соціалістичної Директорії - позитивним, чи радше негативним". Відповідь обґрунтуйте. Ми дамо фідбек на есе, без жодних оцінок. Розмір теж не регламентуємо.

ДОДАТКОВІ ДЖЕРЕЛА

  1. Директорія: хто, чому, як? Історична правда.
  2. Падіння Скоропадського та створення Директорії УНР. Машина часу.
  3. Українська держава гетьмана Павла Скоропадського. Пишемо історію.
Як українці допомагали будувати російську імперію від XVII ст. і до ХІХ століття – 10 клас

Вчитель історії Євгеній Шелест про те:

  • чи був елемент "зради" у діях українців, що сприяли російській імперії?
  • "відтік кадрів" київського та чернігівського духовенства до московського патріархату
  • реформи московського патріарха Никона та наступний розкол
  • Епіфаній Славинецький: модернізація православ'я
  • Стефан Яворський: Екзарх російської православної церкви
  • Феофан Прокопович: перетворення церкви на чиновницьку службу
  • підтримка московських царів козацькими старшинами та вихідцями з козацьких родів
  • Олексій Розумовський: співправитель російської імперії
  • Олександр Безбородько: канцлер російської імперії
  • Віктор Кочубей: вплив на Олександра І та рішення під час війни з Наполеоном

Питання і завдання для самоперевірки:

  1. В яких сферах суспільного життя проявили себе українці на московії?
  2. Хто з цих персонажів, на вашу думку досяг найбільшого впливу з точки зору історії?
  3. Чи можна когось із них називати зрадниками України? Чому?
Русь-Україна в період правління Володимира Мономаха та Мстислава Великого

Вчителька історії Антоніна Макаревич про:

  • дуумвірат Мономаха та його батька
  • як Володимир поступився престолом, двічі
  • як одноосібно захищав всю Русь від половців з Переяслава
  • другий дуумвірат Мономаха із його братом Святополком
  • несправедливі рішення київського князя Святополка, його смерть та наступні вимоги киян
  • княжіння Мономаха у Києві
  • ухвалення "Уставу", який доповнив "Руську правду"
  • що князь написав у "Повчанні дітям"
  • успішні походи мина Мстислава проти половців, литовців та чуді
Війни та язичництво князя Святослава
25 Вересня 2023
Антоніна Макаревич
Детальніше

Вчителька історії Антоніна Макаревич про:

  • першого князя, який мав слов'янське ім'я
  • попередження "Іду на Ви" та переможні походи князя
  • походи русичів на територію Болгарії та боротьба із печенігами
  • перехід влади від княгині Ольги до її сина Святослава
  • династійний розподіл земель та наступне братовбивство

НАПИСАТИ ЕСЕ

Користуючись програмою штучного інтелекту зі створення зображень, спробуйте згенерувати зображення зовнішності князя Святослава. Проаналізуйте результат, відповівши на запитання:

  1. Чи могла виглядати так людина, яка жила у Х столітті в Русі?
  2. Наскільки згенероване зображення відповідає опису зовнішності?
  3. Чи потрібно уточнити запит і додати щось? Скільки спроб ви зробили, щоб отримати результат? Поміркуйте, у яких випадках може знадобитися реконструкція зовнішності правителя Русі?

Програмою ШІ можете скористатися за посиланням (або будь-якою іншою).

Скористайтеся таким описом зовнішності: «На вигляд він був такий: середній на зріст, не дуже високий, не дуже низький, з густими бровами, з блакитними очима, з плоским носом, з голеною бородою і з густими вусами. Голова в нього була зовсім гола, а тільки з одного боку її висіло пасмо волосся, що означало знатність роду; шия кремезна, міцна, плечі широкі і весь стан досить стрункий. Він здавався похмурим і диким. В одному вусі стриміла в нього золота сережка, прикрашена двома перлинами, з рубіном, посеред них установленим. Одяг на ньому був білий, нічим, крім чистоти, від інших не відмінний». - Лев Диякон

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Петро Могила та реформа православної церкви
19 Вересня 2023
Ната Чорна
Детальніше

Вчителька історії Ната Чорна про:

  • як Петро, син молдавського господаря Симеона Могили, потрапив на навчання до Львівської братської школи
  • початок відновлення ієрархії у православній церкві на українських землях
  • перша кар'єра Петра Могили у війську Речі Посполитої
  • духівнича кар'єра Петра Могили та стрімкий ріст до архімандрита Києво-Печерської лаври та до очільника київської братської школи
  • підтримка Могили з боку митрополита Йова Борецького
  • утворення колегіуму (майбутньої Києво-Могилянської академії) та особливості освіти за латино-польським зразком
  • легалізація православної церкви на українських землях у складі Речі Посполитої
  • інші зміни православної церкви, які здійснив Петро Могила
Русь-Україна у 1054—1113 рр.: з такими родичами і ворогів не треба

Вчитель історії Євгеній Шелест про:

  • чому Ярослав Мудрий наприкінці життя перемудрив?
  • яким було правління першого покоління Ярославичів?
  • як розпадаються феодальні держави?
  • чи міг Володимир Мономах зупинити розпад Русі?
  • система престолонаступництва
  • доля тріумвірату Ярославовичів

Запитання на засвоєння:

  1. В чому особливість правління Володимира Мономаха порівняно з іншими князями цього періоду?
  2. Які прояви феодальної роздробленості ви для себе виділили?
  3. Запропонуйте свої варіанти подолання феодальної роздробленості на Русі, згідно духу часу і епохи Середньовіччя.

НАПИСАТИ ЕСЕ

Напиши есе на тему "Чи можна було уникнути родинних чварів на користь єдиної, сильної держави?". Ми дамо фідбек, без жодних оцінок. Розмір теж не регламентуємо.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Дисидентський рух: мирний спротив імперії та битва характерів

Вчитель історії Євгеній Шелест про:

  • значення терміну "дисидент"
  • три етапи дисидентського руху в Україні після війни
  • циклічність історії: як рівно через сто років після громадівців та народовців вже дисиденти боролись із імперією за мову, державність, справедливість та культуру
  • як пропаганда прищепила громадськості, що СРСР - правова і справедлива держава, тож вже у 60-их роках таємні арешти викликали протести
  • чому відродження 60-их років називають "задушеним"?
  • Українська Гельсінська група

Запитання на засвоєння:

  1. Які були головні методі спротиву чи боротьби дисидентів?
  2. В чому ви бачите прояви неосталінізму на прикладі боротьби радянської влади з дисидентами?
  3. Спробуйте навести паралелі між діячами українського руху ХІХ ст., та українськими дисидентами радянських часів.

НАПИСАТИ ЕСЕ

Напиши есе на тему "Чому варто захищати права людини?". Ми дамо фідбек, без жодних оцінок. Розмір теж не регламентуємо.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Пропагандистський ідеал радянської людини
31 Серпня 2023
Леся Юрчишин
Детальніше

Вчителька історії Леся Юрчишин розповідає про:

  • що таке пропаганда?
  • чому священники та віряни стали класовими ворогами?
  • як Різдво, Великдень та день Святого Миколая адаптували під комуністичні цілі та цінності?
  • історія Гелі Маркізової - бурятської дівчинки у костюмчику “морячки”, що спочатку була інструментом пропаганди, а зрештою була репресована
  • система ідеологічного виховання дітей - жовтенята, піонери та комсомольці
  • пропаганда навіть в математичних задачах
Пропагандистський ідеал радянської людини

Вчителька історії Леся Юрчишин розповідає про:

  • формування окремого батальйону Українських січових стрільців: 2 500 бійців проти 28 000 добровольців, які зголосилися
  • мобілізація полків в австро-угорській армії
  • вимоги до майбутніх "усусів": вступати могли лише юнаки, молодші за 21 рік, що не були призвані до австрійського війська або колись звільнені від військової фронтової служби
  • “українські Фермопіли” - бій за гору Маківка (весна 1915 року)
  • "найкривавіша" битва - бій на горі Лисоня (серпень-вересень) 1916 року
  • Листопадовий зрив/чин у Львові
  • австрійський архікнязь Вільгельм фон Габсбурґ Лотрінгена - названий українцями як Василь Вишиваний
  • жіноча чота “Січові стрільці ІІ”
УНР у кільці фронтів: між більшовиками, білогвардійцями, Антантою і поляками

Історикиня та вчителька історії Юлія Топольницька про:

  • повстання Директорії УНР проти гетьмана Павла Скоропадського,
  • наступні спроби більшовицької росії встановити контроль над українськими територіями,
  • білогвардійці на чолі з Антоном Денікіним – прихильники російської монархії – беруть під контроль Донщину та Північний Кавказ, а також претендують на території України,
  • Директорія приймає вимоги Антанти,
  • Польща прагне здобути контроль над Східною Галичиною та усією Правобережною Україною.
  • повстанські рухи по всій території УНР.

Питання і завдання для самоперевірки:

  1. Відтворіть на лінії часу події осені 1918-1919 рр. Для створення можна використати застосунок «Канва» https://www.canva.com/uk_ua/stvoryty/infografika/timeline/ 
  2. Схарактеризуйте одним реченням історичних діячів залежно від їхньої ролі в подіях кінця 1918 – 1919 р.: С. Петлюра, В. Винниченко, Є. Петрушевич, А. Денікін, Н. Махно. 
  3. Придумайте гасло, від імені (Директорії УНР, більшовиків, денікінців, махновців) яке ви б використали, аби переконати українців підтримати ваш рух.

Що додатково почитати й подивитися:

  • Мапи, розроблені Українським інститутом національної памʼяті ("Україна у грудні 1918 року", "Польсько-українська війна 1918-1919 рр.", "Офензива на Київ-Одесу" про Київську катастрофу): https://uinp.gov.ua/tegy/karty 
  • Короткий документальний фільм про 1919 рік в українській історії від програми «Пишемо історію» https://www.youtube.com/watch?v=KE9a5e9s_Zo&t
  • Короткий документальний фільм про 1919 рік в українській історії від програми «Пишемо історію» https://www.youtube.com/watch?v=KE9a5e9s_Zo&t
  • Ключові військові операції Армії УНР https://www.youtube.com/watch?v=tuOac0E0DHU&t
  • Видатні командири Армії УНР https://www.youtube.com/watch?v=Pr3I6LMtxTw
  • Структура і формації Армії УНР https://www.youtube.com/watch?v=I_XqIQwsoGs
  • Про боротьбу козаків Холодноярської Республіки з більшовиками: Юрій Горліс-Горський, документальний роман «Холодний Яр»; Василь Шкляр «Чорний ворон. Залишенець» (екранізовано як «Чорний ворон», 2019).
Чому Ольга спалила Іскоростень. Русь за правління князя Ігоря та княгині Ольги

Вчителька історії Антоніна Макаревич про:

  • яких клопотів князю Ігорю/Інґвару завдавали племена на кордонах Русі
  • чому Ольга мала також померти зі смертю Ігоря, а зрештою стала регенткою
  • як вбивця Ігоря, князь деревлян Мал, сватався до Ольги
  • вдалу політику Ольги зі збору данини та невдалі спроби навернення русичів у християнство
Хрещення Русі: що це нам дало
8 Серпня 2023
Антоніна Макаревич
Детальніше

Вчителька історії Антоніна Макаревич про:

  • чому князь Володимир вирішив охрестити Русь
  • навернення князів до Володимира у християнство
  • звернення візантійського імператора Василя ІІ за допомогою до князя Володимира
  • як християнізація вплинула на розвиток дипломатичних зв'язків, освіти та виготовлення книг
  • будівництво храмів у Києві: Десятинна церква, Софійський Собор
Позиція українських політичних сил Наддніпрянщини щодо Першої світової війни

Історикиня та вчителька історії Юлія Топольницька про:

  • як російська імперія маскувала свої загарбницькі плани щодо України під гаслами захистити «братів-слов’ян» від «німецьких варварів»
  • яких поглядів на участь у Першій світовій війні дотримувалися чотири табори політичної еліти Наддніпрянщини
  • Союз визволення України: відкрита підтримка Австро-Угорщини і Німеччини у війні
  • Соціал-демократ Симон Петлюра: підтримка у війні російської імперії
  • Товариство українських поступовців (ТУП): нейтральна позиція щодо війни, адже жодна із держав-учасниць не відстоює інтересів українського народу
  • Українська соціал-демократична робітнича партія (УСДРП): підтримка громадянської війни в росії та соціалістичні гасла
  • позиція Михайла Грушевського щодо війни
  • опіка над пораненими та хворими військовослужбовцями: вплив ТУП

НАПИСАТИ ЕСЕ

  1. Схарактеризуйте одним реченням історичних діячів у контексті подій доби Першої світової війни. (Михайло Грушевський, Симон Петлюра, Володимир Винниченко)
  2. Поміркуйте, яку з позицій політичних сил Наддніпрянщини ви вважаєте найбільш виграшною для України й українців. Якої б позиції дотримувались ви, якби опинились у тій добі і тих обставинах. Відповідь обґрунтуйте.
  3. Уявіть, що ви маєте змогу поспілкуватися з політичними діячами Наддніпрянщини початку ХХ ст. Якою б інформацією поділилися б ними?

На будь-яку з цих тем ти можеш прислати нам есе. Ми його прочитаємо та дамо фідбек.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Польсько-українська війна 1918-1919 рр.
31 Липня 2023
Юлія Топольницька
Детальніше

Історикиня та вчителька історії Юлія Топольницька про:

  • чому поляки вважали Галичину історично польськими територіями?
  • боротьба українців за Галичину після Листопадового зриву
  • перші спроби співпраці ЗУНР з керівництвом Наддніпрянщини
  • Акт Злуки про об'єднання УНР та ЗУНР
  • роль Паризької мирної конференції у питання поділу земель Галичини між поляками та українцями
  • блискавичний наступ Української галицької армії — «Чортківську офензиву»
  • 25-річний дозвіл для Польщі на володіння Галичиною
  • включення Північної та Південної Бессарабії до королівства Румунія
  • включення Закарпатської України до складу Чехословаччини.

НАПИСАТИ ЕСЕ

  1. Поміркуйте, чи вдалося б врятувати ЗУНР, якщо б українці погодились на пропозицію Бартельмі?

На цю тему можеш прислати нам есе. Ми його прочитаємо та дамо фідбек.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Утворення Західноукраїнської Народної Республіки
31 Липня 2023
Юлія Топольницька
Детальніше

Історикиня та вчителька історії Юлія Топольницька про:

  • як маніфест про перебудову австро-угорської імперії вплинув на створення Української Держави
  • оголошення про утворення Української Держави Євгеном Петрушевичем та подальше невизнання Віднем
  • Листопадовий зрив (або чин) — "чорний лебідь" в історії Української держави
  • ухвалення Українською Національною Радою "Тимчасового закону про державну самостійність українських земель бувшої Австро-Угорської монархії», що встановив назву — Західноукраїнська Народна Республіка (ЗУНР)
  • земельне та мовне питання в ЗУНР
  • утворення Української галицької армії (УГА)

НАПИСАТИ ЕСЕ

  1. Порівняй перші заходи Української Національної Ради у 1918 р. та Української Центральної Ради у 1917 р. Що вони мають спільного? Чим відрізняються? У чому причини таких невідповідностей? Порівняйте обставини, за яких були створені УНР і ЗУНР. 
  2. Уяви, що Листопадовий зрив не відбувся. Поміркуйте, яка б доля могла чекати західноукраїнські землі.

На кожну ж цих тем можеш прислати нам есе. Ми його прочитаємо та дамо фідбек.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Гетьман "Пірат" Сагайдачний. Походи запорозьких козаків на володіння Кримського ханства та Османської імперії

Учителька історії Марія Воротило про:

  • морські походи козаків
  • які проблеми створювали нереєстрові козаки для Речі Посполитої
  • тактику Петра Конашевича-Сагайдачного у боях проти Османської імперії
  • участь козаків у польсько-московській війні 1617-1618 рр.
  • як козаки допомагали в битві під Хотином у 1621 р.
  • запорозько-кримський договір 1624 р.

НАПИСАТИ ЕСЕ

Напиши есе на тему "Як козацтво визнали потужним військом". А ми дамо фідбек.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*

Учитель історії Владислав Штегельський про:

  • створення Української Центральної Ради і її роль під час революції
  • Михайла "некоронованого короля України" Грушевського та підтримку революції культурною інтелігенцією
  • причини, чому діячі УЦР вірили, що росію вийде перебудувати на демократичну федеративну республіку, в якій кожна нація матиме свободу
  • тест "Хто ти з політиків: Винниченко чи Скоропадський?"
  • причини ослаблення імперської влади напередодні 1917 року
  • зміни, яких очікували українці: селяни, робітники, підприємці
  • нові українські партії: УСДРП, УПСФ та УПСР або соціал-демократичні робітники, соціалісти-федералісти та соціалісти-революціонери
  • як мобілізація часів Першої світової вплинула на самоорганізацію українських військових частин під час революції
  • загони "Вільного козацтва" — українська тероборона часів революції
  • суть Першого та Другого Універсалів, та чому після проголошення автономії довелося зробити крок назад

Завдання до уроку:

  1. Визначте основні причини революції. Якби ви були політиком, то як би ви запропонували розв'язати ці проблеми?
  2. Уявіть, що ви живете в 1917 році і маєте змогу вести щоденник чи власний блог. Спробуйте передати ті події у такому форматі.
  3. За допомогою google maps знайдіть якомога більше місць пов’язаних з подіями та діячами 1917 року, вказаними в подкасті.
Кримськотатарський національний рух
25 Липня 2023
Ната Чорна
Детальніше

Вчителька історії Ната Чорна про:

  • кримських татар як корінний народ України
  • історію Кримського півострова та традицію автономності цього краю
  • кримськотатарський національний рух, його витоки та етапи
Європейська геополітика та Україна у Першій світовій війні

Вчителька історії Ната Чорна про те:

  • яким був світ напередодні світової війни та чому він забажав перетворень такою ціною?
  • які були союзи держав перед та під час війни
  • чому для українців ця війна була братовбивчою
  • до чого призвела війна

Питання на самоперевірку

  1. Чому українські землі опинилися в зоні інтересів протиборчих сторін у Першій світовій війні? 
  2. Чому Німецька імперія була зацікавлена в загарбанні Наддніпрянщини? 
  3. Чому інтереси українського народу не враховувалися протиборчими сторонами у Першій світовій війні?
Головна українська рада, Союз визволення України, Загальна Українська рада

Історикиня та вчителька історії Юлія Топольницька про:

  • яку позицію займали західноукраїнські політичні сили у Першій світовій війні
  • чи намагались і чи вдалося їм налагодити співпрацю із політичною елітою Наддніпрянщини
  • якою була діяльність Головної української ради, Союзу визволення України та Загальної української ради

НАПИСАТИ ЕСЕ

  1. Ознайомившись із діяльністю ГУР, ЗУР і СВУ, підтверди чи спростуй думку, що історія – циклічна. Чи виникли у тебе паралелі із подіями в сучасній Україні? 
  2. Поміркуй, які засоби ти б використав/-ла, аби зацікавити міжнародну спільноту українським питанням? Як би займався/-лася просвітницькою роботою з українцями та українками, аби спонукати їх до усвідомлення своєї ідентичності?

На кожну ж цих тем можеш прислати нам есе. Ми його прочитаємо та дамо фідбек.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Утворення унійної (греко-католицької) церкви. Відновлення православної ієрархії та реформа церкви

Вчителька історії Ната Чорна про релігійні процеси другої половини ХVI – початку ХVII століття на українських землях:

  • реформацію та видання Пересопницького Євангелія
  • кризу православ’я
  • релігійну дискусію
  • та навіть виникнення нової церкви (Берестейська унія)
Депортація кримських татар
21 Липня 2023
Антоніна Макаревич
Детальніше

Вчителька історії Антоніна Макаревич про:

  • як росія століттями вимивала ідентичність корінних мешканців, гнала їх з рідної землі, а замість них приводила сіру покірну масу
  • чому зараз кримські татари у Криму – меншість, хоча у 1783 році їх було 92%
  • депортація кримських татар 1944 року, під час якої загинули близько 8 тисяч людей

Подивитися і почитати

  1. Проєкт “Рідний Крим” від Ukraїner
  2. Фільм Ахтема Сеітаблаєва “Хайтарма”
  3. Кримський інжир. Чаїр : антологія / укладачі Алім Алієв, Анастасія Левкова. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2021. – 632 с.

Завдання до уроку

Прочитайте уривки з творів і дайте відповіді на запитання.

Уривок №1

«…Зима. Я, солдат переможної армії, повертався з фронту. Проїхав чи не половину світу. І побачене мене шокувало. Будинки, дороги, школи й театри, прекрасні до війни, лежали в руїнах. Люди, яких я зустрів, були охоплені страхом, болем, самотністю, злиднями й великою бідою... Я повинен був повернутися додому. Мене обіцяла зустріти моя Сафіє. Вона повернула б до мене своє білосніжне осяйне обличчя і радісно усміхнулася дивлячись великими, як море, блакитними очима. І два грайливих завитки з-під хустини, як і раніш, зачарували б мене. Вона одразу покликала б наших дітей. «Сулеймане, ось твої сини - живі та зда. рові. Я виконала свою обіцянку», - сказала б вона. Але не скаже. Ніколи більше не зможе нічого сказати...

Я забрав тоді його з інтернату просто тому, що це був мій обовʼязок. Поки я воював, мій маленький хлопчик, потім моя Сафіє, мій будинок, моя земля - все зникло. Я пішов не на той фронт, я неправильно бився. Я воював у лавах радянської армії, та не зміг захистити те, що дійсно потрібно було захищати. Тож був приречений програти. Ніхто не переміг у цій війні. Жорстока образа душила моє серце, гнів і сум роздирали свідомість».

Ельмаз Юнусова «Гіркі спомини»

Кримський інжир. Чаїр : антологія / укладачі Алім Алієв, Анастасія Левкова. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2021. – 632 с.

Уривок №2

«Ще вчора уявляв себе на борту літака, а сьогодні моє бажання здійснилося. Покійні батьки лише мріяли про повернення, та доля подарувала його нам.

Я дуже шкодую, що вони передчасно пішли в засвіти – батьки, брати, сестра, тисячі співвітчизників. І не побачили цих днів. Як же це прикро й несправедливо! Більшість людей у літаку – це депортовані пів століття тому хлопчики й дівчатка, які потрапили під колесо історії і залишилися живими... Тепер вони дорослі люди.

Як нас зустрінуть? На відібраній у нас Батьківщині в наших оселях мешкають зайди. Звісно, вони не хочуть, щоб ми поверталися. Вони нас не чекають. Але ми все ж мусимо повернутися. Людина, що живе без Батьківщини, подібна до листка, відірваного від дерева. Куди вітер подує, туди й летить.

Заледве встав із місця й пішов слідом за пасажирами, які звільняли салон літака. Ось я на землі. Зробив кілька кроків, опустив-ся на коліна і тричі поцілував її, рідну... І не я один. Інші теж відчували те саме. Всі плакали. Якийсь сивобородий літній чоловік лягає обличчям вниз, намагаючись обійняти землю, і починає ридати вголос, як дитина».

Таїр Халілов «Украдена Батьківщина»

Кримський інжир. Чаїр : антологія / укладачі Алім Алієв, Анастасія Левкова. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2021. – 632 с

Запитання

  1. Про які історичні події розповідається у творах?
  2. Коли відбулися описані події?
  3. Який аспект висвітлили письменники?
  4. Поміркуйте, якою може бути мета написання цих творів?
Від археології до націоналізму: українські землі у складі Російської імперії другої половини ХІХ ст.

Вчитель історії Євгеній Шелест про:

  • Кирило-Мефодіївського товариства
  • заснування громад в імперії
  • науково-літературно-суспільний журнал "Основа" від громади Петербурга та "Чернігівський листок"
  • хлопоманами
  • Валуєвський циркуляр та Емський указ
  • поділ на Стару та Молоду Громади
  • Південно-Західний відділ Російського географічного товариства та його роль на вивчення української історії
  • народники та марксисти
  • Братство тарасівців та "Символ віри молодих українців"

Запитання на засвоєння

  1. Як називалась перша газета, видана громадами?
  2. Які події спричинили вихід Валуєвського циркуляра?
  3. Який зв’язок між діяльністю Кирило-Мефодіївського товариства та громад?
  4. Які обмеження накладав Емський на українську мову?

Рекомендації книг

  1. Ярослав Грицак “Нарис історії України” частина про ХІХ ст.
  2. Володимир Антонович: Моя сповідь: Вибрані історичні та публіцистичні твори, ст. 143 “Погляди українофілів”

НАПИСАТИ ЕСЕ

Напиши есе на тему "Хто є найбільш визначним громадівцем?". Ми дамо фідбек, без жодних оцінок. Розмір теж не регламентуємо.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Відновлення незалежності України. Чому не можна "Перебудувати" імперію

Учитель історії Владислав Штегельський про те:

  • як совєцькі керівники намагались зберегти СРСР і чому ці спроби стали провальними
  • як відроджувався український рух, і до чого тут студенти
  • в яких умовах була проголошена Незалежність України

Питання для самоперевірки:

  1. Як ви думаєте, в чому полягали основні прорахунки совєцького керівництва під час реалізації реформ?
  2. Визначте прояви відродження українського руху в період “перебудови”.
  3. Кожного року, 24 серпня українці святкують День Незалежності. Натомість країни Балтії святкують “День відновлення Незалежності”. Як ви думаєте, чи варто нам також назвати свято “День відновлення Незалежності”? Спробуйте звернутись до думок істориків і навести аргументи за та проти.
Внутрішньо- та зовнішньополітична діяльність уряду Богдана Хмельницького

Історикиня та вчителька історії Юлія Топольницька про те:

  • яку державу вдалося побудувати Богданові Хмельницькому: як формувалась система органів влади, кому належала земля, яким було становище різних верств суспільства
  • як інші країни впливали на зовнішньополітичне становище Української козацької держави
  • звідки ростуть ноги у сучасної російсько-української війни

Питання і завдання для самоперевірки:

  1. Поміркуйте, чому нині президента України інколи називають гетьманом, військові підрозділи ЗСУ носять імена гетьманів і полковників Війська Запорозького, а в тексті національного гімну України є слова, що українці “козацького роду”?
  2. Створіть лінію часу і позначте на ній хронологію встановлення зовнішньополітичних відносин між Військом запорозьким та різними державами.
  3. Поміркуйте, з якою державою міг Богдан Хмельницький укласти найбільш вигідний для України союз? Яку роль у зовнішній політиці європейських держав відігравало релігійне питання, чи актуальне воно в сучасній російсько-українській війні? Відповідь обґрунтуйте.
"Великий луг – Батько, Січ – Мати". Історія козацьких територій та поселень

Вчителька історії Антоніна Макаревич:

  • чому після того, як росіяни підірвали Каховську гідроелектростанцію активно постала тема Великого Лугу
  • що ж таке Великий Луг, хто там мешкав, чим займався і чому цю сторінку нашої історії так хотіли знищити росіяни
Інтеграція України в європейський та світовий економічний простір: виклики і відповіді

Вчителька історії Антоніна Макаревич:

  • якою була українська економіка на початку незалежності у 1991 році, коли джинси, жуйка, снікерс і склянка були недосяжною для більшості розкішшю в СРСР
  • що таке приватизація в 90-х та чому це призвело до створення олігархів
  • яким був вплив росії на українську економіку
  • Україна стає членом МВФ, вводить гривню, ЄС визнає нас країною з ринковою економікою
  • Єдиний економічний простір та тузлинська криза
  • Помаранчева революція 2004 року
  • вступ України до Світової організації торгівлі у 2008 році
  • Революція Гідності 2014 року
  • Угода про асоціацію між Україною та ЄС

НАПИСАТИ ЕСЕ

Прочитай уривок зі статті на "Урядовому порталі" про Угоду про асоціацію між Україною та Європейським Союзом. Напиши есе, чому про угоду написано саме так. Поміркуй, чи погоджуєшся зі значенням угоди, як його подано у статті? Наведи кілька аргументів на підтвердження своєї думки.

"Угода про асоціацію за своїм обсягом і тематичним охопленням є найбільшим міжнародно-правовим документом за всю історію України та найбільшим міжнародним договором з третьою країною, коли-небудь укладеним Європейським Союзом. Вона визначає якісно новий формат відносин між Україною та ЄС на принципах «політичної асоціації та економічної інтеграції» і слугує стратегічним орієнтиром системних соціально-економічних реформ в Україні. Передбачена Угодою поглиблена та всеохоплююча зона вільної торгівлі між Україною та ЄС визначатиме правову базу для вільного переміщення товарів, послуг, капіталів, частково робочої сили між Україною та ЄС, а також регуляторного наближення, спрямованого на поступове входження економіки України до спільного ринку ЄС."

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Російська революція 1905-1907 років
10 Липня 2023
Марія Воротило
Детальніше

Вчителька історії Марія Воротило про:

  • те, чому відбулася Російська революція 1905-1907 років
  • те, чого хотіли робітники
  • те, що таке "Кривава неділя"
  • те, скільки підприємств страйкували
  • Повстання на панцернику "Князь Потьомкін-Таврійський"
  • скасування заборони на українську мову
  • появу Думи в імперії

НАПИСАТИ ЕСЕ

Напиши есе на тему "Що дала українцями Російська революція 1905-1907 років". Ми прочитаємо його і дамо фідбек.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Земельна реформа Столипіна і її вплив на Україну
10 Липня 2023
Марія Воротило
Детальніше

Вчителька історії Марія Воротило про:

  • те, якими були правила володіння землею на початку 20-го століття
  • земельну реформу Петра Столипіна і що з неї вийшло

НАПИСАТИ ЕСЕ

Напиши есе на тему "Що б я робив, якби був селянином під час Столипінської реформи". А ми дамо фідбек.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Уроки Другої світової війни. Повоєнна карта світу

Учителька історії Марія Воротило про:

  • завершення війни в 1945 році
  • країни-переможці та ті, що програли
  • утворення двополярного світу: з одного боку СРСР, зі своєю приватизованою перемогою і принципом “у нас всі однаково щасливі та бідні”, а з іншого – США з "планом Маршалла"
  • поділ Німеччини на ФРН (Федеративну Республіку Німеччини) та НДР (Німецьку Демократичну Республіку)
  • більшість українців починають жити на території однієї держави – УРСР
  • 1960 рік, “Рік Африки”

НАПИСАТИ ЕСЕ

Довгий час ми всі були впевнені, що всі засвоїли уроки Другої світової. Але 2022 рік кинув виклик цьому. Враховуючи останні події, опиши, на твою думку, який саме урок Другої світової засвоїла кожна провідна сучасна країна. Ми дамо фідбек на твоє есе.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Україна початку ХХ століття перед викликами модернізації

Учителька історії Марія Воротило про:

  • модернізацію на українських землях, тобто перехід від аграрного суспільства до індустріального
  • економічну модернізацію: 90% українців є аграріями, малоземелля, сіль, цукор, трудова міграція, бейбі-бум, кооперативи
  • перші українські політичні партії та роль УГКЦ, "Пласт", “Сокіл” і “Січ”
  • Міхновського – власника неймовірних вусів та автора "Самостійної України”
  • революцію 1905 року в Російській імперії: перші українські депутати та перша українська газета в імперії, поява "Просвіти" в Наддніпрянщині, а згодом "чорносотенці" та ТУП

Запитання для самоперевірки

  1. На твою думку, чому більшість українців на початку ХХ століття не вірили в ідею незалежної України?
  2. Захід України початку ХХ століття мала свою спеціалізацію в економіці. Чи збереглися ці тенденції зараз? Який вигляд має там промисловість сьогодні?
  3. Як думаєш, чому українські діячі створюють організації, які були направлені саме на дітей? Як гадаєш, таке виховання зіграло свою роль в майбутніх подіях, включаючи Першу світову?
Шлях модернізації та прогресу? Українські землі у складі Російської імперії у другій половині ХІХ ст.

Вчитель історії Євгеній Шелест про те:

  • як серед паротягів, пароплавів, дирижаблів, радіо та телефонів непомітно сталася зміна суспільного устрою: феодальні відносини остаточно покинули історичну арену, аграрні суспільства занепали або були завойовані
  • як приходить новий, індустріальний соціум, побудований в містах навколо заводів і фабрик: суспільство ідеологій, прогресу та капіталізму; суспільство колоніальних імперій, конкуренції та змагання за першість

Запитання для самоперевірки:

  1. Які нові промислові регіони з’явились на території України?
  2. В якій галузі промисловості було зайнято найбільшу кількість робітників? Чому так на вашу думку?
  3. Що було особливого у змінах суспільства на території України у другій половині ХІХ ст.?

Рекомендації подивитися та почитати:

  • Відео з ютюб-каналу "комік плюс історик" про цукрових Магнатів
  • Книга “Перший олігарх” про Михайла Терещенка авторства його внука 
  • Т. Водотик "Історія успіху: Видатні українські бізнесмени ХІХ ст" (Фоліо, 2020)
Тоталітаризм, українізація та планова економіка. Україна у складі СРСР 1920-х років

Вчителька історії Ната Чорна про:

  • що таке тоталітаризм і які риси йому притаманні
  • як формувався цей режим в Радянському Союзі, частиною якого стала Україна
  • політику воєнного комунізму
  • Нову економічну політику (НЕП)
  • українізацію як інструмент закріплення влади Комуністичної партії
  • як Йосип Сталін виборював собі лідерство у партії після Леніна
  • курс на індустріалізацію та згортання НЕП, створення планової економіки
  • як перебування у складі тоталітарної країни вплинуло на історичний розвиток українського народу

Завдання

Пропонуємо скласти таблицю з двох колонок. В першій колонці перерахуй характеристики тоталітаризму, а в другій – визнач історичні факти чи процеси в СРСР у 20-х роках ХХ століття, які підтверджують наявність кожної з характеристик у політичній системі цієї держави.

Чому Україна потрапила в склад тоталітарної імперії СРСР. 1917–1923 роки

Вчителька історії Ната Чорна про:

  • утворення УНР
  • Акт злуки Української Народної Республіки та Західноукраїнської Народної Республіки
  • утворення більшовиками Української Соціалістичної Радянської Республіки
  • війну між більшовицькою армією та армією Директорії
  • політику “воєнного комунізму”
  • голод 1921-1923 років
  • Денікінський режим
  • утворення комуністичних партій
  • утворення Союзу Радянських Соціалістичних Республік

Завдання

Складіть лінію часу, на якій послідовно вкажіть основні державні утворення на цій території впродовж 1917-1923 років.

Вчителька історії Ната Чорна про:

  • те, який вплив на культуру мало утворення Гетьманщини
  • козацьке історіописання
  • українське (або козацьке) бароко
  • класицизм
  • внесок Григорія Сковороди

Порада подивитися (чи почитати) про Григорія Сковороду

Питання для самоперевірки:

  1. Чому створення козацької держав якісно впливало на розвиток української культури у зазначений період? 
  2. Чому українське бароко в історичній літературі часто називають “козацьким бароко”?
  3. У чому цінність козацького історіописання в контексті історії України?